Verkkosivut

Panosta verkkosivujen sisältöön 

Lähes aina tiedon hakeminen alkaa verkosta. Verkkosivujen sisältö on merkityksellinen tiedonhakuprosessissa.

Verkkosivut eivät ole pelkkää tekniikkaa, joka näyttää hyvältä. Muutamassa silmänräpäyksessä kävijä päättää, haluaako hän tehdä syvempää tuttavuutta. Ensivaikutelman jälkeen vain vaikuttava sisältö saa kävijän viettämään aikaa sivustolla. Sisältö on hyvä pitää prioriteettina sivuston uusimisen yhteydessä, mutta myös nykyisten sivujen sisällön kehittämiseen kannattaa panostaa. 

Ole selkeä ja ymmärrettävä! 

Hyvä sisältö on yksinkertaista tekstiä, jota on vaivatonta lukea. Tärkein asia on selkeästi esillä, eikä sitä tarvitse etsiä tekstin seasta. Hyvä teksti nojaa termeihin, jotka ovat tuttuja kenelle tahansa. Ammattisanastoa kannattaa käyttää mahdollisimman vähän. Huoliteltu kieliasu ilman hankalia lauserakenteita on kävijän palvelemista. 

Kiinnitä huomiota tekstin silmäiltävyyteen. Vain harva jaksaa lukea pitkiä kappaleita. Silmäiltävyyttä voi tukea väliotsikoilla, tekstinostoilla, asialistoilla sekä kuvin. Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja vetää katsetta puoleensa. Video ja animaatio ovat oivallisia keinoja viest monimutkaisistakin asioista napakasti. 

Lisäksi hyvä ja laadukas verkkosisältö varmistaa saavutettavuuden sekä palvelee samalla myös hakukoneita.  

Aseta sisällölle tavoitteita! 

Verkkosivujen sisällöllä on oltava tehtävä. Tehtävä kannattaa miettiä huolella. Se on ajatustyötä, jossa pyritään hahmottamaan mahdollisimman kirkkaasti, kenelle se on tarkoitettu, mitä yleisönsä tarvetta tai arvostusta se palvelee ja mihin ostopolun vaiheeseen se tarjoaa apuaan. Sisällön tekemistä ohjaavat tavoitteet.  

Verkkoanalytiikka tarjoaa mahdollisuuden seurata, miten sisällöt toimivat ja miten verkkosivuilla käyttäydytään. Mittarit ovat aina yrityskohtaisia ja sidoksissa liiketoiminnan tavoitteisiin. REAN-malli, jonka nimi tulee sanoista reach, engage, activate ja nurture, soveltuu sisältömarkkinointiin aina suunnittelusta mittaamiseen.

Analytiikan myötä voidaan esimerkiksi seurata, montako ihmistä viesti tavoittaa. Voidaan tutkia, kauanko kävijä viettää aikaa sivulla tai moniko tarttuu verkkosivujen kehotuksiin, eli tilaa uutiskirjeen, lukee lisää, jättää yhteydenottopyynnön tai lisää jotain ostoskoriin. Ostopolun loppuvaiheessa voidaan mitata suosituksia tai asiakastyytyväisyyttä. 

Hyvän sisällön tekemiseen on joskus apu tarpeen. Oman ajan ei tarvitse riittää kaikkeen. Tarvitsetko sisällöntuottajan apua? Me Kumppaniassa tarjoudumme avuksi aina suunnittelusta toteutukseen, seurantaan ja jatkuvaan sisällön kehittämiseen. Tutustu verkkosivukokonaisuuksiimme ja lue lisää sisällöntuottajan työstä.

Kuva: Dreamstime

Arkistot

Uutiskirje

Kerromme kavereille, miten viestintä tekee elämästä parempaa.