Projektipäällikkönä työskentelevä Maria Huhtamaa on innovatiivinen ja idearikas markkinoinnin ja viestinnän osaaja. Hän nauttii viestinnän strategisten suunnitelmien laatimisesta sekä niiden työstämisestä raikkaiksi ja mieleenpainuviksi toteutuksiksi.
Tavoitteellinen Maria on toiminnan nainen. Hän organisoi, ideoi, koordinoi ja toteuttaa vastuullaan olevat tehtävät säntillisesti ja luovasti, aina ystävällisesti kommunikoiden. Kun läppärin kansi menee työpäivän päätteeksi kiinni, Marian harvoin tarvitsee kahta kertaa miettiä, mitä hän sitten tekisi. Useimmiten määränpäänä on padel-halli. Tarkaksi ja järjestelmälliseksi itseään kuvaava Maria palautuukin töistä parhaiten urheilun merkeissä.
Työnantajamielikuvaviestintä luo pohjan työntekijäkokemukselle
Työnantajamielikuvaan ja yrityskulttuuriin liittyvä viestintä kuuluu Marian intohimosektorille. Maria kokee työnantajamielikuvaan panostamisen äärimmäisen tärkeäksi, sillä sen avulla yritys löytää varmimmin sopivimmat ja mitä todennäköisimmin myös sitoutuneimmat työntekijät.
– Kun yritys antaa arvoistaan, kulttuuristaan ja tavoitteistaan ulkoisesti totuudenmukaisen kuvan, hakijat tietävät, mitä odottaa. Jos taas viestintä ei ole ollut aitoa, voi kontrasti todellisen arjen ja kulissien välillä tuntua niin isolta, että hyvästäkin pestistä halutaan lähteä pois, Maria kuvailee.
Työnantajamielikuvaviestintä on kiinnostanut Mariaa jo pidempään, sillä hänen yliopisto-opintojensa gradun aihe käsitteli brändin visuaalisen identiteetin merkitystä ulkoisen työnantajamielikuvan muodostumisessa. Tutkimuksessa tuli ilmi, että jo tietyt yrityksen käyttämät värit ja kuvat luovat mielikuvia siitä, millainen yritys olisi työnantajana.
Työnantajamielikuvaan ja yrityskulttuuriin liittyvä viestintä kuuluu Marian intohimosektorille.
Orgaaninen some ja maksettu mainonta edistävät yhdessä oikean kohderyhmän tavoittamista
Someen liittyvä tekeminen on kuulunut Marian työpöydälle jo pitkään. Maria muistaa hyvin ne ajat, jolloin Facebookiin panostettiin paljon, kun taas nykyään asiakkaita tai potentiaalisia työntekijöitä tavoitellaan myös monista muista kanavista.
– Somessa on tärkeää hahmottaa, mitä kanavia yrityksen eri kohderyhmät seuraavat ja keskittyä niihin. Julkaisuaikatauluun on hyvä rytmittää sopivassa suhteessa brändiviestintää, markkinoinnillista sisältöä ja rennompia postauksia.
Tällä hetkellä Maria toimii somemanagerina muun muassa finanssisektorilla toimivalle IT-alan yritykselle. Yrityksen LinkedIn-tili on ollut hienossa nosteessa jo muutaman vuoden, ja Maria on suunnitelmallisella ja innovatiivisella tekemisellä nostattanut tilin seuraajamäärää ja julkaisujen näkyvyyttä entisestään. Lisämausteensa kyseiseen somemanagerointiin tuo se, että yrityksen kielenä on englanti ja tavoitteena kansainvälinen kasvu.
– Kun viestinnän kohderyhmiä on myös Suomen ulkopuolella, on pidettävä huoli, että tekstien ja kuvituksen tyyli sopii kansainväliselle yleisölle. Joskus pienikin, suomalaisten mielestä neutraali, asia saattaa luoda vääränlaista mielikuvaa toisenlaisessa kulttuurissa eläville.
Orgaanisen somen lisäksi Maria työstää mielellään erilaisia kampanjoita.
– Yritysten kannattaa ehdottomasti panostaa somekanavillaan myös maksettuun markkinointiin. Huolellisesti suunnitelluilla sisällöillä ja valikoiduilla kohderyhmillä tavoitetaan juuri oikeat henkilöt, olivat ne sitten uusia asiakkaita tai potentiaalisia työntekijöitä.
– Etätyössä avoimen ja välittömän sisäisen viestinnän merkitys korostuu ja vaikuttaa työilmapiiriin. Positiivinen, mutta totuudenmukainen työilmapiiri ja mukava kanssakäyminen kollegoiden kanssa auttaa jaksamaan nopeatempoisessa työssä.
Marian supervoima-alueet
- some
- työnantajamielikuvaviestintä
- yrityskulttuuriviestintä
- sisäinen viestintä
- rekryviestintä
Aurinkoinen Maria ottaa aina koppia asiasta kuin asiasta. Hän on mukava, ystävällinen ja luotettava tiimipelaaja, jonka kanssa on ilo työskennellä. -Kumppikset