Me

Vastuullisuus Kumppaniassa – katsaus vuoteen 2024

Vastuullisuus on ollut Kumppanian olemassaolon ytimessä aina yrityksen perustamisesta alkaen. Se kuuluu myös sloganissamme: teemme elämästä parempaa. 

Vuonna 2024 määrittelimme Kumppanian sosiaalisen, taloudellisen ja ympäristövastuun painopisteet heinäkuussa 2025 alkavalle uudelle strategiakaudelle. Painopisteiden avulla varmistamme, että olennaiset vastuullisuuden osa-alueet huomioidaan viestintätoimiston arjessa tasapainoisesti.

Viisi vuotta sitten tekemämme hiilineutraaliuslupauksen lisäksi olemme nyt asettaneet omat tavoitteet sosiaaliselle ja taloudelliselle vastuulle. Näiden painopisteiden avulla arvioimme, mittaamme ja kehitämme Kumppanian vastuullisuutta vuosina 2025–2027. 

Taloudellisen vastuun painopisteet – kestävää kasvua

Taloudelliseen vastuuseen kuuluvat kannattavan ja kasvavan liiketoiminnan ohella muun muassa riskienhallinta ja kestävän kehityksen huomioiminen strategisissa päätöksissä, investoinneissa ja hankinnoissa.

– Tärkeä päämäärämme on ymmärtää asiakkaan ydintoimintaa ja puhua myös talouden tunnusluvuista avoimesti. Toisinaan tavoittelemme asiakkaillemme säästöjä ja toisinaan tulovirtoja. Tavoitteet ja vastuullisuus ovat oleellisia, kun puhutaan tuloksekkaasta ja vaikuttavasta viestinnästä ja niiden mitattavuudesta, kertoo Kumppanian toimitusjohtaja Leena Roskala.

Tavoitteenamme on rakentaa kasvavalle yrityksellemme hyvä hallintotapa, joka edistää läpinäkyvyyttä ja varmistaa tehokkaan toiminnan ja eettiset toimintatavat. Vuonna 2024 laajensimme johtoryhmää ja panostimme johtamisen kehittämiseen.

Kumppaniassa osa taloudellista vastuuta on myös strategisten asiakassegmenttien valinta. Haluamme investoida kestävään kehitykseen, digitalisaatioon, vihreään siirtymään sekä ihmisten hyvinvointiin. Olemme aidosti hyvien puolella.

Kumppanialle myönnetty kasvusertifikaatti on tunnustus poikkeuksellisesta liikevaihdon kasvusta, hyvästä johtamisesta, myynnistä ja tiimityöstä. Se toimii merkkinä yrityksestä, joka pyrkii voimakkaasti liiketoiminnallisiin tavoitteisiin. Kasvusertifikaatti on pohjoismainen tuote, ja tunnustuksen myöntää Suomessa Suomen Asiakastieto Oy.

Sosiaalisen vastuun painopisteet – asiakkaat ja asiantuntijat keskiössä

Kumppanian sosiaalisen vastuun painopisteet painottuvat asiakkaisiin ja asiantuntijoihimme. Asiakkaiden osalta keskitymme asiakaskokemukseen sekä vastuulliseen, luotettavaan ja tuloksekkaaseen viestintään. Tähän kuuluu esimerkiksi erilaisten regulaatioiden seuraamista ja omaksumista sekä tietosuojan varmistamista.

– Kumppanian NPS-luku kertoo, että olemme onnistuneet täyttämään asiakkaidemme odotukset hyvin: NPS oli koko vuoden yli 80, mikä kertoo poikkeuksellisen hyvästä suositteluhalukkuudesta, Leena Roskala painottaa.

Kumppaniassa työskentelevien osalta huomioimme niin työsuhteessa kuin muissakin sopimussuhteissa olevien kannalta eettisesti kestävät toimintatavat, hyvinvoinnin, osaamisen ja jatkuvan kehittymisen. Vuonna 2024 olemme panostaneet muun muassa tekoälyn hyödyntämiseen, muutostukeen ja psykososiaalisen kuormituksen ja kognitiivisen ergonomian hallintaan sekä asiakasvastaavien koulutus- ja valmennusohjelmaan.

– Hyvinvoiva työyhteisö on yrityksen menestyksen kulmakiviä. eNPS oli vuoden päätteeksi 36, mikä on kohtalaisen hyvä tulos, kun ottaa huomioon mittavat ja stressaavat muutokset, joita vuoden mittaan toiminnassamme toteutimme. Kumppaniassa panostamme paljon yrityskulttuuriin, joustavaan ja paikkariippumattomaan työhön, joka huomioi yksilölliset tarpeet ja muuttuvat elämäntilanteet. Kun työn ja yksityiselämän tasapaino on kohdillaan, ihmiset voivat paremmin, ja sillä on suora yhteys asiakaskokemukseen.

Sosiaalinen vastuullisuus kattaa myös tiiviin yhteistyön erilaisissa verkostoissa ja oppilaitosten kanssa sekä sponsorointimallimme, jonka kohteisiin jokainen työsuhteessa oleva voi vaikuttaa.

Kumppanian hiilijalanjälki vuonna 2024 

Kumppania on asettanut tavoitteekseen vähentää toimintansa hiilidioksidipäästöjä 75 prosenttia vuoteen 2035 mennessä sekä kompensoida jäljelle jäävät päästöt täysimääräisesti. Vertailulukuna käytämme vuoden 2019 laskennan tulosta (16 t CO2e). Vuoden 2024 hiilijalanjäljen laskenta oli järjestyksessään jo kuudes. 

Vuonna 2024 hiilijalanjälkemme oli6,1 tonnia hiilidioksidiekvivalenttia(CO2e), mikä on yli tonnin vähemmän kuin edellisenä vuonna. Suunta on jälleen oikea, sillä vuonna 2023 tulos oli hienoisessa nousussa.

Lupauksemme kestävästä ja kannattavasta tulevaisuudesta ei olisi mahdollinen, ellemme tekisi aktiivista työtä hiilijalanjäljen pienentämisen eteen. Pienentyneeseen hiilijalanjälkeen vaikuttivat viime vuonna muun muassa toimistolle matkustamisen väheneminen, kumppanialaisten liikkumisen sähköistyminen sekä kaukolämmön hiilijalanjäljen pieneneminen paikallisen energiayhtiön investointien myötä. Liikematkustuksen määrä oli edelliseen vuoteen verrattuna kasvussa, mutta vuoden 2019 vertailulukuun nähden liikematkustus on silti puolittunut.

Jatkamme hiilijalanjäljen raportointia osana Kumppanian vastuullisuustyötä. Vastuullisuustyötä koordinoi Kumppanian kolmehenkinen vastuullisuustiimi.

Arkistot

Uutiskirje

Kerromme kavereille, miten viestintä tekee elämästä parempaa.