Valmennukset ja koulutukset, Viestinnän strategia ja suunnittelu

Somesuunnitelma – miksi somea pitää suunnitella?

Viestinnän kehittäminen on monelle yrittäjälle taakka, joka tuntuu tahmean paisuvalta pullataikinalta. Syvennyttäessä sosiaalisen median kehittämisen pariin, päästään monien mielestä jo tuskaisen vaivaamisen äärelle. Monen yrittäjän tekisi mieli tehdä someen vaikka ja mitä ihanaa, mutta aika ei riitä. Koronaepidemian ansiosta kalenterissa saattaa olla nyt väljyyttä, mutta ilman koronaakin vuoden varrelta löytyy usein se hiljaisempi aika, joka kannattaa hyödyntää somesuunnitelman tekemiseen.

Sosiaalisen median pullataikinaa ei kannata lähteä työntämään uuniin ennen tarvittavia toimenpiteitä. Sitä pitää palastella, muotoilla, voidella ja sokeroida ennen uunia. Ilman suunnitelmallisuutta on vaikea lähestyä mitään isoa kokonaisuutta.

Sosiaalisen median pullataikinaa ei kannata lähteä työntämään uuniin ennen tarvittavia toimenpiteitä.

Sosiaalisen median viestintää suunniteltaessa on otettava huomioon yrityksen strategia ja budjetti. Sen jälkeen voidaan kartoittaa sopivat kanavat. Somekanavien valinta ei välttämättä ole helppoa, mutta siihenkin on saatavilla apua. Kun sopivat kanavat ovat hallussa, voidaan siirtyä pilkkomaan taikinaa pienempiin palasiin.

Taikinan palastelu: vuosikello

Jokainen yritys osaa yleensä mainita muutaman tärkeän viestittävän asian vuoden varrelle. Nämä aiheet on hyvä kirjata ylös, eli rakentaa vuosikello. Sosiaalisen median vuosikelloon voidaan merkitä kaikki tärkeät tapahtumat, viestinnälliset kohokohdat ja yrityksen erilaiset huomiota kaipaavat kaudet. Mitkä ovat kohderyhmällesi tärkeimpiä viestittäviä asioita?

Taikinan muotoilu: teemojen valinta

Kun vuosikello on selkeytetty, voidaan siirtyä teema-ajatteluun. Katsele vuotta kvartaali- tai kuukausitasolla ja teemoita sitä viestintästrategian pohjalta. Mikä on tärkeä viesti syksyn alussa? Onko jokin ajankohtainen aihe, jota voidaan käsitellä laajemmin maaliskuussa? Yhden tai kolmen kuukauden ajattelun avulla löydetään tärkeitä esille nostettavia asioita, joita ei tule unohtaa yrityksesi viestinnästä.

Taikinan voitelu: sitouttaminen

Kun pohja on kunnossa, voidaan lähteä tarkastelemaan teemoja ja julkaisuja lähempää. Miten seuraajat saadaan sitoutettua juuri sinun yrityksesi somekanavien pariin? Sarjajulkaisut, persoonalliset henkilöesittelyt, yhtenäiset hästägit, vuorovaikutteisuus, hauskat perjantaipäivitykset tai yleistä hyötyä tuottavat viikkopäivitykset pitävät seuraajat kyydissä. Mieti mitä itse haluaisit katsella tai lukea? Mikä aihe kiinnostaa juuri sinun seuraajiasi? Sitouttamisen onnistumista on syytä seurata analytiikan kautta.

Sokerin ripottelu: viikkosuunnitelma

Somesuunnitelman viimeinen silaus on viikkosuunnitelma. Viikkosuunnitelmaan merkitään kanavat, viikonpäivät ja sisällöt. Viikkosuunnitelmia voi tehdä useampia, jotta päivät ja kellonajat eivät toista itseään liikaa. Viikkosuunnitelmaa ei ole tarkoitus ahtaa täyteen (ei makeaa mahan täydeltä). Kannattaa siis pohtia, mihin omat resurssit riittävät. Seuraajat eivät myöskään välttämättä ehdi tai jaksa seurata liian tiheään päivittyvää kanavaa. Algoritmit voivat myös painaa liian tiheään ilmestyviä julkaisuja alemmas. Viikkosuunnitelmaan voi hyvin jättää tyhjää spontaaneille päivityksille, jotka syntyvät hetken mielijohteesta. Vaikka olisi ihana ajatus julkaista vain spontaanisti, voi se jäädä kauas käytännöstä arjen kiireessä. Kun suunnitelma on lyöty lukkoon, voidaan varmistua siitä, ettei mikään kanava elä hiljaiseloa kuukausia putkeen.

Pullataikina uuniin: somesuunnitelman toteutus

Kun somesuunnitelma on valmis, on sovittava vastuista. Ensin valitaan vähintään yksi somevastaava, joka delegoi tehtäviä eteenpäin muille. Somevastaava huolehtii siitä, että suunnitelmista pidetään kiinni ja somekanavat pysyvät aktiivisina. Jos yrityksellä on useampi työntekijä, voidaan päivitysviikot jakaa jokaiselle halukkaalle. Vastuun jakaminen on tärkeää, jotta somesta ei synny liian suurta taakkaa. Yksinyrittäjän on taas pohdittava asiaa ajankäytön näkökulmasta ja tehdä realistinen suunnitelma, joka on aidosti mahdollista toteuttaa.

Analytiikkaa seuraamalla voidaan tehdä nopeitakin johtopäätöksiä ja muuttaa reseptiikkaa paremmaksi.

Viestinnän suunnitelmien tekeminen lykkääntyy yleensä arjen kiireiden vuoksi. Kehittämistyölle ja suunnitelmallisuudelle on varattava aikaa kalenterista, jotta se tulee tehdyksi. Kun suunnitelmat ovat valmiina voidaan siirtyä itse pullan paistamiseen. Mikään somesuunnitelma ei ole täydellinen ja on hyvä muistaa, että suunnitelmaan voi tulla muutoksia matkan varrella. Analytiikkaa seuraamalla voidaan tehdä nopeitakin johtopäätöksiä ja muuttaa reseptiikkaa paremmaksi.

Miksi somesuunnitelma kannattaa tehdä viimeistään nyt?

Tilastokeskuksen mukaan yhteisöpalveluiden eli somekanavien käyttö on lisääntynyt merkittävästi kuluvan vuoden aikana. Yhteisöpalveluita seuraavat 69 prosenttia 16–89-vuotiaista. Edellisenä vuonna seuraajia oli 61 prosenttia ja vuonna 2015 58 prosenttia. Tämä muutos on merkittävä ja vaikuttaa siltä, että korona on muovannut ihmisiä viestinnän kuluttajina enemmän kuin koskaan. Suhteellisesti suurinta kasvu oli 65-74-vuotiaissa. Tilastokeskuksen julkaisun löydät painamalla tästä.

Tarvitsetko apua somesuunnitelman tekemiseen? Ota yhteyttä ja tartutaan yhdessä toimeen!

Lue lisää aiheeseen liittyvää:
Miten valitset oikeat somekanavat?
Aidosti läsnä – somelähettiläät arjen viestinnässä
Somelähettiläs hukassa

Arkistot

Uutiskirje

Kerromme kavereille, miten viestintä tekee elämästä parempaa.