Asiakastarinat, Viestinnän strategia ja suunnittelu

Aidosti läsnä – somelähettiläät arjen viestinnässä

Sosiaalisen median kanavissa nousevana trendinä näyttäytyy aitous ja ihmisten kohtaaminen. Muutamia vuosia sitten ajateltiin, että on parempi pysytellä ehdottoman kiillotetussa ja mahdollisimman professionaalisessa sisällössä. Somevastaavat puristivat mailaa kaksin käsin, jottei mitään turhan persoonallista tai linjasta poikkeavaa lipsahda asiakkaiden nähtäville. Vuosien saatossa huomattiin, että se saattoikin olla virhe.

Kun katsoo useimpien yritysten somekanavien analytiikkaa, voi huomata, että ihmiset kiinnostuvat toisista ihmisistä ja etenkin aidosta sisällöstä. Kuvat ja sisällöt, jotka välittävät tunnetta, persoonaa, aitoja tilanteita tai huumoria ovat omiaan keräämään reaktioita. Miksi sinä antaisit jollekin peukun tai sydämen? Mikä saisi sinut kirjoittamaan kommentin yrityksen tai organisaation somekuvan alle? Jos reaktioita ei synny, on vaikea saada aikaan kasvua.

Ihmisiltä ihmisille

Ison organisaation sisällä voi olla haasteellista luoda monipuolista sisältöä sosiaaliseen mediaan, jos puikoissa on vain yksi ihminen. Jos sisältöä tuotetaan vain viestintäosaston tunnelmista, voi olla haasteellista asettua toisen osaston tai yksikön mielenmaisemaan. Aidon sisällön tuottamiseksi pitää olla läsnä, ja jos työnkuva on paljon muutakin, aika ei välttämättä riitä säännölliseen päivittämiseen. Kuvaan astuvat somelähettiläät.

Somelähettiläs voi olla kuka tahansa yrityksen tai organisaation sisällä tai ulkopuolella työskentelevä henkilö, joka tuottaa sisältöä yrityksen somekanaviin. Tavoitteita voi olla monenlaisia, mutta useimmiten toiveena on muun muassa näkyvyyden lisääminen, työntekijämielikuvan kehittäminen ja brändin tunnettuuden kasvattaminen.

Olemme päässeet mukaan kehittämään asiakkaamme Kokemäen kaupungin viestintää ja yhdeksi tavoitteeksi asetettiin arjen ja elämän esiintuominen sosiaalisen median kanavissa. Sisältöä ei haluttu tuottaa pelkästään kaupunkiorganisaation näkökulmasta vaan ihmisiltä ihmisille. Sosiaalista mediaa haluttiin viedä aktiivisempaan ja moninaisempaan suuntaan. Tähän haasteeseen haluttiin pureutua somelähettiläiden avulla. Järjestettiin rekrytointi, johon kaikki kaupungin työntekijät olivat tervetulleita osallistumaan. Valitut henkilöt pääsevät mukaan kehittämään Kokemäen viestintää ja heille järjestettiin oma somelähettiläiden valmennus. Matka on vielä alussa ja jatkossa somelähettiläät tapaavat ja kouluttautuvat yhdessä.

– Kokemäen kaupungin somen kehittämistyöstä on jäänyt erittäin hyvä tunne ja se on saanut hyvän vastaanoton eri tahoilta. Somelähettilästoiminnassa someen voidaan tuottaa materiaalia hyvin monien eri näkökulmien kautta, sillä lähettiläät tulevat kaupungin eri osastoilta ja tuovat kukin somepäivityksiin oman tuulahduksensa. Samalla kun lähettiläitä on monta, ei tehtävä työllistä yksittäistä henkilöä suhteettoman paljoa, kertoo Kokemäen kaupungin työllisyyspalvelupäällikkö Essi Piiroinen.

Kuten kuka tahansa työntekijä, vaatii somelähettiläskin perehdytystä. Vaikka kyseessä olisikin harjaantunut somenatiivi, on tärkeää sopia pelisäännöistä ja brändiin liittyvistä linjanvedoista. Ota yhteyttä, jos haluat sparrausta someasioihin tai vaikka valmennusta somelähettiläille.

Lue myös: Somelähettiläs hukassa.

Arkistot

Uutiskirje

Kerromme kavereille, miten viestintä tekee elämästä parempaa.