Asiantuntija, Yleinen

Somelähettiläs hukassa

Työpaikan ilmoitustaululle ilmestyy kirje, jossa lukee: “Oletko meidän uusi somelähettiläs?” Työnantaja toivoo innostuneita sisällöntuottajia lähettämään arjen fiiliksiä, positiivisia työnantajakuvia ja myynnillisiä tunnelmia maailmalle. Diginatiivi innostuu ja koppaa homman. Työtehtävä on uusi, ja sen toivotaan hoituvan oman työn ohella.

Yllätyksenä tulee se, kuinka paljon aikaa somettaminen oikeastaan vie. Vastuu ei pääty työaikaan, vaan päivystämistä riittää myös vapaa-ajalle. Asiakkailta ja seuraajilta tipahtelee viestejä sometileille, ja nopeasti työ muuttuu asiakaspalveluksi. Vastuu kasvaa. Työnantaja huomaa, ettei sisältö vastaa yrityksen brändiä ja homma on lähtenyt niin sanotusti käsistä. Diginatiivi huomaa olevansa yksin ja valmistautumaton työhönsä. Kevyt lähettilään työ muistuttaakin sosiaalisen median vastuuhenkilön työtä.

Mikä oikeastaan on somelähettiläs? Entä sitten somevastaava?

Asiaan liittyviä titteleitä on varmasti kymmeniä, mutta jokaisen yrityksen vastuulla on sanoittaa työhön kuuluvat tehtävät. Yleisesti ottaen somevastaavalla on enemmän vastuuta ja somelähettiläät toimivat tukena. Somelähettiläitä kuitenkin näkee toimimassa aivan yksin.

Somettajan vastuulla on noudattaa yrityksen ilmettä ja äänensävyä. Lisäksi on reagoitava asiakaspalautteisiin ja viesteihin, mielellään heti. Somettaja toimii vahvasti myös myynnin tukena. Kokonaisuudessaan somelähettilään tai somevastaavan työ vaatii ammattitaitoa, ei pelkästään älypuhelimen ja sovellusten näppärää käyttöä.

Rajat ovat rakkautta, myös somelähettiläälle.

Parhaimmillaan somelähettiläs voi parantaa työnantajamielikuvaa, kasvattaa näkyvyyttä, vilkastuttaa myyntiä ja tukea yrityksen brändiä. Tähän vaaditaan kuitenkin koulutusta, tukea ja sääntöjä. Rajat ovat rakkautta, myös somelähettiläälle. Kun sovitaan ilmeestä, ajankäytöstä, ongelmatilanteista, teemoista ja rajoista, on somelähettilään työskentely mielekkäämpää. Kun homma on konseptoitu, saa yritys ansaitsemansa hyödyn.

Somelähettiläs on tärkeä osa arkiviestintää, ja hyvän koulutuksen ja pohjatyön avulla voidaan päästä tavoitteisiin. Kuten kaikessa tekemisessä, etupainotteisuus palkitsee. Kun uhraa aikaa ja hieman rahaakin projektin alkumetreillä, onnistuvat seuraavat askeleet huomattavasti kepeämmin.

Jos kaipaat apua yrityksesi someen, somevastaavan tai somelähettilään valmentamiseen, olemme apunasi alkumetreistä lähtien!

Lue myös: Miksi meillä pitää olla graafinen ohjeisto? Meillä on jo ilme

Kuva: Dreamstime