Sisällöntuotanto ja julkaisut, Valmennukset ja koulutukset

Engagement rate LinkedInissä – mitä se tarkoittaa ja mikä on hyvä luku?

Meiltä kysytään usein, mikä on hyvä julkaisuiden engagement rate eli sitoutumisprosentti LinkedInissä. Kiireisille tiedoksi, että vastaus on 2–5 %. Enemmän tietoa kaipaaville löytyy kattavampi vastaus vinkkeineen alla.

Mikä on engagement rate eli sitoutumisprosentti?

Sitoutumisprosentti kertoo, miten hyvin yleisö on vuorovaikutuksessa julkaistun sisällön kanssa. Vuorovaikutus syntyy yleisön reaktioista julkaisuun (peukutus, sydän jne.), julkaisun jakamisista eteenpäin ja julkaisuun tulleista kommenteista. LinkedInissä luku saadaan kaavalla, jossa reagoinnit lasketaan yhteen ja jaetaan näyttökertojen määrällä. Mitä korkeampi sitoutumisprosentti, sitä sitoutuneempi, aktiivisempi ja kiinnostuneempi yleisö.

Engagement rate -luvut löydät jokaisen postauksen oikeasta alanurkasta, Show stats -painikkeen alta.

Mikä on hyvä engagement rate LinkedInissä?

LinkedIn on luultavasti kaikkein paras alusta B2B-brändin tunnettuuden lisäämiseen tai B2C-brändin rekrytointikanavana.

Socialincider tutki vuonna 2021 miltei 40 000 eri yritystilin LinkedIn-postausta. Analysoinnin tuloksena keskimääräiseksi engagement rate -luvuksi eli sitoutumisprosentiksi saatiin 0,35 %. Melko alhainen, eikö?

Mikä on sitten hyvä tulos? Jos LinkedInissä orgaaninen (eli ilman maksettua mainontaa saatu) engagement rate on kaksi prosenttia, siihen voi olla jo tyytyväinen.

Tyytyväistä seuraava taso on aitoa hyvää mieltä tuottava luku. Jos sisältöön panostetaan ja yleisö on otollista, luku voi nousta toistuvasti viiteen tai kuuteen prosenttiin riippuen jaetun sisällön tyypistä. Tällaisten lukujen kohdalla voi jo hymyillä leveästi.

Olen asiakkaillamme nähnyt satunnaisesti jopa 13 % lukemia. Ne ovat harvinaisuudessaan yksisarvisen tasoa, joten niitä saa tuulettaa villisti!

Mistä tietää, miten pärjää postauksillaan muiden suomalaisten yritystilien joukossa?

Sometrik louhii ja jakaa kuukausittain tietoja suomenkielisten julkaisuiden keräämien tykkäysten ja kommenttien määrästä. Käy lukemassa vuoden 2021 TOP 1000 -lista ja katso, onko siellä mukana myös sinun organisaatiosi. Meidän asiakkaitamme löytyy listalta (JEEEE!).

Vinkit sisällön tuottamiseen ja sitä kautta engagement raten parantamiseen

Tässä muutamia ideoita, joita voit testata ja tuunata paremmaksi sen mukaan, mitä LinkedIn-yritysprofiilisi statistiikka kertoo julkaisuiden menestyksestä.

  • Lisää oivaltava tai ajatuksia herättävä kommentti oman alasi ajankohtaisiin uutisiin.
  • Jaa organisaatiosi virstanpylväät, palkinnot, uudet asiakkaat ja referenssit.
  • Keskity organisaatiosi ihmisiin, he ovat kaikista tärkein brändisi LinkedInissä.
  • Pyydä tiimiäsi tai tuntemiasi ihmisiä reagoimaan tärkeisiin julkaisuihin puolen tunnin sisällä niiden julkaisemisesta. Se aiheuttaa LinkedInin algoritmiin säpinää, kun julkaisu määritellään algoritmien kautta hyödylliseksi.
  • Lisää kuvia ja videoita julkaisuihin.
  • Julkaise myös viihdyttäviä asioita, kuten alan vitsejä, meemejä ja hauskoja videoita.
  • Vastaa jokaiseen saamaasi kommenttiin lisätäksesi kommenttien määrää ja kannustaaksesi muitakin keskustelemaan.

Kerromme mielellämme LinkedInin käytöstä enemmän. Mikäli kaipaat esimerkiksi valmennusta työnantajamielikuvan vahvistamisesta LinkedInissä, lue osallistujien palaute ja kysy meiltä aiheesta lisää.

Lähteet: https://www.socialinsider.io/ ja https://www.contentcal.com/ 

Arkistot

Uutiskirje

Kerromme kavereille, miten viestintä tekee elämästä parempaa.