Brändi, Sisällöntuotanto ja julkaisut

Miksi meillä pitää olla graafinen ohjeisto? Meillä on jo ilme

Näitä sanoja kuulee usein. Graafinen ohjeisto on vilpittömästi yksi tärkeimmistä asioista, joita yritys tarvitsee.

Graafinen ohjeisto antaa yritykselle kasvot ja visuaaliselle viestinnälle raamit. Se puhaltaa materiaaleihin yrityksesi hengen ja varmistaa, että yrityksen ilme säilyy tunnistettavana ja tuttuna materiaalista toiseen. Vuodesta toiseen.

Miksi graafinen ohjeisto on niin tärkeä?

Yksinkertaisesti siitä syystä, että se varmistaa yrityksesi visuaalisen viestin säilyvän sellaisena kuin se on tarkoitettu. Sellaisena kuin haluat yrityksesi esiintyvän – riippumatta siitä, kuka yrityksellesi suunnittelee sisältöä.

Graafinen ohjeisto puhaltaa materiaaleihin yrityksesi hengen.

Graafinen ohjeisto antaa selkeät ohjeet sille, joka suunnittelee yritykselle sisältöä. Oli sisältö sitten verkkosivut, käyntikortti, vuosikertomus, rekrytointi-ilmoitus tai vaikka logo kynän varteen.

Jos näin on, miksi kaikilla ei sitä ole?

Suurena syynä on aika ja sen puute. Joskus tietämättömyys. Graafinen ohjeisto ei noin vain ilmesty taikasauvaa heilauttamalla. Sen suunnitteluun menee aikaa ja vaivaa. Aika on rahaa.

Paljonko aikaa ja rahaa menee tähän?

Tarvitset yrityksellesi uutta markkinointimateriaalia. Pyydät ammattilaista suunnittelemaan ___________ (täytä itse). Asiantuntijana hän kysyy ensimmäisenä sinulta yrityksesi liikemerkkiä ja tietoa sen suoja-alueesta, typografiaa ja valittuja leikkauksia, värimäärityksiä. What? Vastaat, että ”No, meillä tää ohjeisto on melko löysä”, ja virnistät hämilläsi perään. Näin annat suunnittelijalle käytännössä vapaat kädet luoda yrityksellesi sen näköistä materiaalia, kuin hän itse pitää parhaana.

Voi olla, että lopputulos osuu nappiin. Voi olla, että yrityksesi jokainen markkinointimateriaali on suunnittelijansa näköinen.

Eri suunnittelijan.

Voi olla, että yrityksesi jokainen markkinointimateriaali on suunnittelijansa näköinen.

Eri suunnittelijan.

Ilman selkeitä suuntaviivoja suunnittelijat tekevät erinäköistä jälkeä. Vaikka kaikki työt näyttäisivät hyvältä, voivat ne keskenään olla ihan erilaisia. Värit muuttuvat, ja fonttikin on vähän sinne päin. Kuvamaailmasta puhumattakaan.

Näin toimien yrityksesi kasvot vaihtelevat sen mukaan, mistä työ on kulloinkin tilattu. Brändisi arvokas ilme haihtuu maailmalle tunnistamattomiksi palasiksi. Se vasta kallista on.

Tee itsellesi palvelus

Teetä yrityksellesi graafinen ohjeisto. Mieti yhdessä asiantuntijan kanssa, miltä haluat yrityksesi näyttävän. Mitä se edustaa ja tavoittelee? Millainen persoona yrityksesi on? Miten ilmeestä tehdään selkeä ja yhdenmukainen? Mitä et halua sen olevan?

Graafinen ohjeisto on yrityksesi pääomaa.

Kun graafinen ohjeisto on tehty, pidäthän huolen, että koko henkilöstösi tietää graafisen ohjeiston olemassaolosta ja mitä se teille merkitsee. Jaa sitä ahkerasti niille, jotka ovat tavalla tai toisella yrityksesi ilmeen kanssa tekemisissä. Ole siitä ylpeä. Se on yrityksesi pääomaa.

Jos graafinen ohjeisto on terminä vieras, kertoo Wikipedia siitä näin. Brändi puolestaan tarkoittaa tätä.

Kuva: Dreamstime

Arkistot

Uutiskirje

Kerromme kavereille, miten viestintä tekee elämästä parempaa.