Brändi, Viestinnän strategia ja suunnittelu

Brändille omaa, maksettua ja ansaittua mediatilaa

Mitä eroa on omalla, maksetulla ja ansaitulla medialla? Mihin viestinnällisiin tarkoituksiin niitä voi käyttää? Avataan näiden kolmen mediatyypin eroja, jotta oman brändin kehittämisen kannalta kannattavien viestintätoimien hahmottaminen helpottuu. 

Oma media auttaa sitouttamaan asiakkaita

Oma media koostuu organisaation hallinnoimista viestintäkanavista, kuten verkkosivuista, sosiaalisesta mediasta, blogista, tiedotteista ja uutiskirjeistä. Sisältöä voi tuottaa ja jakaa harkintansa mukaan itse. Oma media on siis hyvin tehokas tapa viestiä brändistä suoraan kohdeyleisölle ja sitouttaa asiakaskuntaa. 

Pidä huolta, että tuottamasi sisältö on laadukasta ja se kiinnostaa kohdeyleisöäsi. Tarjoa sosiaalisen median kanavissa arvokasta tietoa ja vuorovaikutusta. Älä unohda hakukoneoptimointia ja markkinointia, jotta sisältösi ääreen myös löydetään. 

Oma media on tehokas tapa viestiä brändistä suoraan kohdeyleisölle.

Maksettu media on nopea tapa saavuttaa laajaa näkyvyyttä

Maksettu media on mainontaa, josta organisaatio maksaa kanavan omistajalle. Tällaisia ovat esimerkiksi printti-, hakukone- ja somemainonta. Maksetulla medialla tavoitellaan brändille näkyvyyttä, ja se onkin usein nopea keino laajan näkyvyyden ja uuden yleisön saavuttamiseen.

Mainonnan tehokkuus riippuu paljolti siitä, millaista kohdeyleisöä tavoitellaan ja missä kanavissa. Paksulla lompakolla saa ostettua paljon mainostilaa ja mainosnäyttöjä, mutta suurikaan budjetti ei automaattisesti takaa toivotunlaista näkyvyyttä. Tee siis perusteellista kohderyhmätutkimusta ja kohdenna mainoksesi tehokkaasti oikealle yleisölle niissä kanavissa, joissa kohdeyleisösi viettää aikaa. Kerää dataa ja seuraa mainoskampanjoiden tuloksia, jotta voit optimoida niitä parhaan mahdollisen tuloksen saavuttamiseksi. Muista myös mainonnan uudelleenkohdentaminen, jotta tavoitat jo aiemmin kiinnostuksensa osoittaneet kävijät uudelleen.

Ansaittu media on arvostettua, vaikuttavaa ja uskottavaa

Ansaittu media on saavutettua huomiota, jota brändi saa ilmaiseksi kolmannen osapuolen kanavissa esimerkiksi lehtiartikkelissa, blogikirjoituksessa tai somejulkaisussa. Ansaittu media linkittyy brändin omaan mediaan, sillä näkyvyyttä voidaan ansaita, kun onnistutaan tuottamaan kiinnostavaa ja merkityksellistä sisältöä, joka herättää muiden huomion ja synnyttää keskustelua. Panosta siis korkealaatuisen ja merkityksellisen sisällön tuottamiseen, jotta sitä myös jaetaan mielellään eteenpäin.

Ansaittu media on erityisen arvokasta, sillä sen avulla voidaan rakentaa luottamusta brändiä kohtaan. Ansaittu media on uskottavaa ja vaikuttavaa, koska se perustuu ulkopuolisten näkökulmiin ja suositteluihin. Kannusta siis asiakkaita ja muita sidosryhmiä jakamaan kokemuksiaan ja arvostelujaan brändistäsi. Muista myös seurata brändimainintoja ja osallistua keskusteluihin aktiivisesti, jotta voit parhaalla mahdollisella tavalla hyödyntää saamaasi positiivista julkisuutta.

Panosta korkealaatuisen ja merkityksellisen sisällön tuottamiseen, jotta sitä myös jaetaan mielellään eteenpäin.

Kokonaisvaltaista, kustannustehokasta ja vaikuttavaa viestintää

Omalla, maksetulla ja ansaitulla medialla on kaikilla paikkansa brändin viestinnän ja markkinoinnin toteuttamisessa, ja ne ovat osin myös toisistaan riippuvaisia. Kokonaisvaltaisessa ja vaikuttavassa viestintä- ja markkinointistrategiassa oma, maksettu ja ansaittu media toimivat saumattomasti yhdessä, jolloin oikean kohdeyleisön tavoittaminen, uskottavuuden luominen ja asiakkaiden sitouttaminen käy sutjakkaasti.

Jos tarvitset apua brändisi viestinnän ja markkinoinnin suunnittelussa ja kehittämisessä, Kumppanian väki on mielellään apunasi. Ota yhteyttä! 

Arkistot

Uutiskirje

Kerromme kavereille, miten viestintä tekee elämästä parempaa.