Brändi on tarina, joka kerrotaan ja koetaan päivittäin. Brändi näkyy ja kuuluu kaikissa viesteissä. Se on lupaus, joka lunastetaan jokaisessa asiakaskohtaamisessa.
Onko brändisi tehot ajan tasalla? Vastaa seuraaviin bränditestin kysymyksiin rehellisesti.
1. Brändisi tarina
Onko yritykselläsi selkeä ja ymmärrettävä bränditarina, joka erottaa sen kilpailijoista?
- Kyllä (3 pistettä)
- Ei varma (1 piste)
- Ei (0 pistettä)
2. Emotionaalinen yhteys
Herättääkö brändisi vahvoja tunteita tai mielikuvia asiakkaissasi?
- Kyllä, usein (3 pistettä)
- Toisinaan (2 pistettä)
- Harvoin (1 piste)
- Ei koskaan (0 pistettä)
3. Brändin johdonmukaisuus
Onko brändisi ilme ja viesti johdonmukaista kaikissa kohtaamisissa asiakkaan kanssa (verkkosivut, markkinointiviestintämateriaalit, asiakaspalvelu jne.)?
- Aina (3 pistettä)
- Useimmiten (2 pistettä)
- Joskus (1 piste)
- Ei koskaan (0 pistettä)
4. Brändin sitoutuminen
Sitoutuvatko työntekijäsi brändin arvoihin ja tarinaan?
- Täysin (3 pistettä)
- Suurimmaksi osaksi (2 pistettä)
- Vain osa (1 piste)
- Ei lainkaan (0 pistettä)
5. Asiakasuskollisuus
Palaavatko asiakkaasi ostamaan tuotteitasi tai käyttämään palveluitasi säännöllisesti?
- Kyllä, usein (3 pistettä)
- Joskus (2 pistettä)
- Harvoin (1 piste)
- Ei koskaan (0 pistettä)
Tulosten tulkinta
13–15 pistettä: Brändisi on erittäin vahva ja luo syvän emotionaalisen yhteyden asiakkaisiin. Jatka hyvää työtä!
9–12 pistettä: Brändisi on melko vahva, mutta joillakin alueilla on parantamisen varaa. Tarkastele erityisesti niitä osa-alueita, joissa pistemääräsi olivat alhaisemmat.
5–8 pistettä: Brändisi vaikuttaa asiakkaisiin jonkin verran, mutta on tärkeää kehittää bränditarinaasi ja vahvistaa sitoutumista.
0–4 pistettä: On aika kiinnittää vakavaa huomiota brändisi kehittämiseen. Harkitse brändistrategiasi uudelleenarviointia ja keskity erityisesti tarinan, viestinnän ja asiakaskokemuksen parantamiseen.
Olemme julkaisseet brändiin liittyviä blogeja useammankin. Ehkä löydät esimerkiksi näistä ideoita yrityksesi identiteetin vahvistamiseen.
Brändi on yrityksesi sydän – tunne sen syke
Mielikuvia uudelleen rakentamassa
Miksi meillä pitää olla graafinen ohjeisto? Meillä on jo ilme
Meillä on tarinankerronnan taito ja näkemystä, kuinka brändiä tuodaan esille – ota meihin yhteyttä!