Me

AD Laura on visuaalisen viestinnän ongelmanratkaisija

Kumppanian idearikas visualisti Laura Telin suhtautuu työhönsä rohkeasti ja uteliaasti. Art Directorin roolissa hänen vastuullaan on asiakkaiden visuaalisen viestinnän laaja-alainen kehittäminen, mutta työpöydällä on paljon myös graafisen suunnittelun päivittäistä tekemistä.  

Laura on kokenut graafikko, jolla on kyky hahmottaa asiat visuaalisiksi yksityiskohdiksi ja kokonaisuuksiksi. Kumppaniaan Laura päätyi medianomi-opintojen kautta 11 vuotta sitten. Harjoittelupaikasta kehkeytyi ura, jonka aikana hän on saanut kasvaa ammatillisesti haluamaansa suuntaan. 

Luova taito viedä ajatukset käytäntöön pohjautuu Lauran tapaan havainnoida ajankuvaa.  

– Seuraan kansainvälisiä trendejä ja virtauksia mainonnassa, musiikissa ja elokuvissa. Ne kertovat, miltä maailma näyttää ja miten maailmaa katsotaan. Luovassa työssä on tärkeää pysyä valppaana, välttää jumiutumista ja osata kyseenalaistaa, tiivistää Laura.  

Työssään Laura arvostaa monipuolisuutta ja mahdollisuutta jatkuvaan kehittymiseen. Työhyvinvoinnin kannalta hän nostaa suurimpaan arvoon joustavuuden. Työ Kumppaniassa mukautuu elämäntilanteiden mukaan. Etätyö sopii Lauralle, mutta hän piipahtaa mielellään myös lounaalla työkavereiden kanssa. 

Hyvin taitettu julkaisu tekee lukukokemuksesta miellyttävän

Lauran ammattitaito pääsee edukseen erityisesti lehtien konseptoinnissa. Asiakas- ja henkilöstölehden tai muun julkaisun konseptissa kiinnitetään huomiota paitsi johdonmukaisuuteen, myös lehden rytmiin ja vaihtelevaan taittoon. Siihen, että jokainen lukija kiinnostuisi jostakin. 

Se, miten lukija silmäilee sivua, mihin hänen katseensa pysähtyy tai mitkä väriyhdistelmät miellyttävät, ei ole sattumaa.  

Graafisessa suunnittelussa ei ole tiukkoja raameja, mutta sitä ohjaa väriopin teoriat ja sommittelusäännöt. Se, miten lukija silmäilee sivua, mihin hänen katseensa pysähtyy tai mitkä väriyhdistelmät miellyttävät, ei ole sattumaa.  

– Aina kaiken ei tarvitse olla harmonista, vaan voidaan luoda myös jännitteitä. Suunnittelijan täytyy kuitenkin tietää, mitä tekee. Graafisen suunnittelun virheitä voi verrata kirjoitusvirheisiin. Kun kaikki on kohdillaan ja johdonmukaista, lukukokemus on sujuva. Ristiriidassa olevat fontit, asettelut ja värit tai virheellinen tavutus sen sijaan häiritsevät, kuvailee Laura. 

Brändi-ilmeeseen panostaminen kannattaa

Kun yrityksen brändiä lähdetään visualisoimaan, suunnitteluvaiheessa on tärkeintä kuulla asiakkaan toiveita, taustoja ja yrityksen tarinaa. Tehokkaimmin onnistuneeseen lopputulokseen päästään, jos graafikko on mukana heti ensimetreillä. 

– Ilmeen työstäminen on yhtä aikaa tiedettä ja taidetta. Luovuuden ohella esimerkiksi saavutettavuuden huomioiminen on tärkeää. On myös muistettava, että estetiikka on subjektiivinen asia, sanoo Laura. 

Visuaalinen ilme ei ole erillinen palikka, vaan sen tulee palvella koko brändiä ja strategiaa.  

Brändi-ilmeen lähtökohdat ovat aina samat. Suunnittelussa huomioidaan yrityksen visio, positio, tavoitteet ja identiteetti. Visuaalinen ilme ei ole erillinen palikka, vaan sen tulee palvella koko brändiä ja strategiaa.  

– Tärkeintä on totuudenmukaisuus – mielikuvan ja todellisuuden tulee puhua samaa kieltä.  

Lauran supervoima-alueet

  • Visuaalinen viestintä 
  • Lehtikonseptointi 
  • Brändiviestintä 
  • Saavutettavuus 

”Lauran ammattitaidossa yhdistyy luovuus, ripeys ja napakkuus. Hänellä on taito hahmottaa kokonaisuuksia ja ymmärtää, mikä vaikuttaa mihinkin. Laura kertoo rohkeasti omat ajatuksensa, mutta on aina valmis kuuntelemaan ja auttamaan muita.”

–Kumppikset 

Arkistot

Uutiskirje

Kerromme kavereille, miten viestintä tekee elämästä parempaa.