Me

Hiilineutraali tulevaisuus ja kuinka sinne päästään

Tänä vuonna laskimme ensimmäistä kertaa Kumppanian toiminnasta aiheutuvan hiilijalanjäljen. Nykytilan tunteminen on ensimmäinen askel muutokseen, jonka tavoitteena on hiilineutraali tulevaisuus. Aiomme vähentää toimintamme päästöjä jopa 80 prosenttia vuoden 2019 tasosta vuoteen 2035 mennessä ja kompensoida jäljelle jäävät päästöt täysimääräisesti.

Taustatietoa voit lukea täältä: 7 syytä, miksi Kumppania laskee hiilijalanjälkensä

Tavoitteena päästötön liikkuminen

Laskennan perusteella Kumppanian hiilijalanjälki vuodelta 2019 on noin 16 t CO2e*, joka koostuu lähes täysin liikenteestä: liikematkustuksesta työn merkeissä sekä henkilöstön töihin matkustamisesta. Painotusta selittää toimialan lisäksi se, että olemme vuosien saatossa jo tehneet useita vihreitä valintoja esimerkiksi käyttämämme energian ja vapaan etätyöoikeuden muodossa. Vuoden 2019 taso on realistinen vertailukohta, sillä toimintamme ja matkustamisemme oli silloin tavanomaista – toisin kuin koronapandemian aikaan vuonna 2020.

Koska päästöt ovat viime vuosina jo taittuneet monella sektorilla, vuoden 2035 tavoitetasomme on enintään 4 t CO2e. Jos Suomen hallituksen ja Euroopan unionin hiilineutraaliustavoitteet etenevät Pariisin ilmastosopimuksen mukaisesti, ympäröivä maailma näyttää silloin hyvin erilaiselta. Todennäköisesti myös Kumppanian liiketoiminnassa, prosesseissa ja toimintamalleissa sekä henkilöstössä on tapahtunut muutoksia, jotka tiekartassa pitää ottaa huomioon.

Mitä siis aiomme tehdä?

Olemme jakaneet päästövähennysprojektimme kolmeen viisivuotisjaksoon, joista ensimmäinen käynnistyy tammikuussa 2021. Vuoteen 2025 mennessä on tarkoitus tehdä ainakin seuraavia asioita:

  • Laskennan tarkentaminen. Nyt saatavilla oleva data ja käyttämämme päästökertoimet eivät erittele esimerkiksi sitä, millaisella autolla kilometrit ovat kertyneet.
  • Matkustusohjeiden päivittäminen. Etsimme kannusteita julkisen liikenteen käyttöön ja pyöräilyn lisäämiseen. Mikä saisi valitsemaan junan lentokoneen sijaan?
  • Etäprosessien sujuvoittaminen. Kehitämme verkkoasiointia sekä käytäntöjä asiakastapaamisissa ja sisäisesti. Parhaillaan elettävä poikkeusaika on jo muuttanut toimintakulttuuria.

Kun perusta on kunnossa, suurimmat päästövähennykset on tarkoitus saavuttaa vuosina 2026–2030. Tavoitteena on puolittaa päästöjä aiheuttavat polttomoottorikilometrit korvaamalla niitä esimerkiksi junalla, sähköautoilla ja sähköpyörillä. Viimeisellä viisivuotiskaudella teemme päästöttömästä liikkumisesta normaalin, johon panostaminen ei enää vaadi erityistä resurssia. Lisäksi etsimme toimivat kanavat jäljelle jäävien päästöjen tehokkaaseen kompensointiin.

Varmasti pohdimme myös asioita, joita emme vielä osaa kuvitella. Onneksi ei tarvitsekaan – tämäkin tie taitetaan askel kerrallaan. Seuraavaksi hahmottelemme tarkemman toimenpidesuunnitelman ensimmäisille vuosille. Siitä kuulette lisää ensi vuonna.

Ja hei! Vaikka puheena ovat nyt hiilineutraali tulevaisuus, päästöt ja vihreät valinnat, vastuullisuus ei tarkoita pelkkää ympäristöä. Olemme tietoisia siitä, että keskustelu yritysten vastuullisuudesta pyörii turhankin kapeasti ympäristösektorilla. Sosiaalinen ja taloudellinen vastuu eivät ole unohtuneet.

Kiinnostaako päästöjen vähentäminen tai vastuullisuusviestintä? Sparraamme aiheesta sydämellä, kysy lisää.

*CO2e eli hiilidioksidiekvivalentti kuvaa kasvihuonekaasujen ilmastovaikutusta muunnettuna hiilidioksidin globaaliksi lämmityspotentiaaliksi sadan vuoden ajanjaksolla.

Arkistot

Uutiskirje

Kerromme kavereille, miten viestintä tekee elämästä parempaa.