Me

Viestintäsuunnittelija Tytti rohkaisee yrityksiä kertomaan vastuullisista teoistaan

Avoimista keskusteluista nauttiva Tytti Wallenius on tuttu kasvo useassa Kumppanian asiakkuudessa. Tytin vahvuudet nousevat esiin erityisesti sisällöntuotannossa ja valmennusten vetäjänä – molemmissa sujuva ja mieleenpainuva lopputulos on pitkälti kiinni vuorovaikutuksesta erilaisten ihmisten kanssa.  

Tytissä yhdistyvät jatkuva tiedonjano, vahvat arvot ja leppoisa luonne. Kahden yliopistotutkinnon suorittaminen on kartuttanut Tytille monipuolista näkemystä, jonka ansiosta hän hyppää ketterästi mukaan aiheen kuin aiheen pariin. Kauppatieteissä hänen pääaineenaan oli markkinointi ja filosofian maisterin opinnoissa digitaalinen kulttuuri. Tytti on opiskellut myös kulttuuriperinnön tutkimusta, kulttuurituotannon suunnittelua, journalistiikkaa ja kestävää kehitystä.  

Työnteko on Tytin mielestä parasta silloin, kun tiimin kesken ideoidaan, tehdään ja oivalletaan yhdessä. Kumppaniassa Tytti arvostaa työn joustavuutta ja merkityksellisyyttä. 

– Olen milleniaalisukupolven ilmentymä siltä osin, että työ ei ole elämäni ykkösasia. Pidän kuitenkin tärkeänä sitä, että työyhteisössä viihtyy ja työtehtävät ovat mieleisiä, Tytti kuvailee. 

Vastuullisuusviestinnän avain voi löytyä vuoropuhelusta asiakkaiden kanssa 

 Tytti on nuoresta asti ollut mukana monenlaisessa järjestö- ja vapaaehtoistyössä. Pro gradu -tutkielmassaan hän tutki, miten yritykset viestivät verkkosivuillaan vastuullisuudesta.  

Viestintä itsessään ei muuta maailmaa vastuullisemmaksi, vaan teot puheiden takana. Vaikka jokaisen yksittäisen henkilön valinnoilla on merkitystä, Tytti näkee, että isoin vastuu kääntyy valtioille ja yrityksille.  

 – Koska lainsäädäntö laahaa joissain asioissa jäljessä, yritysten pitäisi ryhdistäytyä ja tehdä vastuullisuudesta jopa valttikortti. Vastuullisuus ei tarkoita vain ympäristövastuuta, vaan myös sosiaalista ja taloudellista vastuuta. 

Monet kotimaiset yritykset tekevätkin jo rohkeita valintoja ja panostavat hiilijalanjäljen vähentämiseen. Mistä vastuullisuusviestinnässä voisi lähteä liikkeelle? 

– Vastuullisuuden eteen tehdystä työstä on hyvä kertoa avoimesti. Kannustan vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa, vaikkapa herättelemällä keskustelua somessa tai avaamalla blogiin kommentointimahdollisuuden. Ehkä asiakastapaamisissa voisi myös ottaa tavaksi, että kertoisi lyhyesti yrityksen vastuullisuuslupauksesta, Tytti neuvoo. 

Ihmisten kohtaaminen tärkeintä sekä haastatteluissa että valmennuksissa  

Valtaosa Tytin työajasta kuuluu erilaisten tekstien tuottamiseen, ja hänestä on antoisaa tutustua eri alojen osaajiin. Silloin omakin ymmärrys ympäröivästä yhteiskunnasta laajenee. Erityisen mielenkiintoista on kohdata ihmisiä, joilla on vahva palo omaan työhönsä. 

– Haastattelijana pyrin luomaan keskustelulle turvallisen ja arvostavan tunnelman. Toisinaan haastateltava kertoo jännittävänsä, mutta koskaan ei ole käynyt niin, että jännityksen takia olisi mennyt haastattelu pieleen, Tytti kertoo. 

Erilaisten ihmisten tapaaminen ja heidän näkemyksiensä kuuleminen antavat Tytille energiaa myös valmennustilaisuuksien vetäjänä ja työpajojen fasilitaattorina. Erityisesti vastuullisuuteen ja työpäiväkokemukseen liittyvät aiheet ovat Tytille sydäntä lähellä. 

Tytin supervoima-alueet 

  • sisällöntuotanto 
  • valmentaminen, työpajojen fasilitointi 
  • viestinnän suunnittelu 
  • vastuullisuusviestintä 
  • tapahtumatuotannot 

”Tytin tapa olla aito on ihailtavaa. Ajatustenvaihto Tytin kanssa kirkastuttaa mieltä aina kummasti ja hänen tukeensa voi luottaa ehdoitta.”

-Kumppikset 

Arkistot

Uutiskirje

Kerromme kavereille, miten viestintä tekee elämästä parempaa.