Viestinnän strategia ja suunnittelu

Ymmärrys lisää asiakkaiden ja työntekijöiden tyytyväisyyttä

Tiedätkö sen tunteen, kun jotakin asiaa tai jonkin tarkoitusta ei ymmärrä? Turhauttaa, ärsyttää ja jopa ahdistaa. Jos ei ymmärrä, ei voi myöskään toimia, kuten ehkä odotetaan.

Otetaanpa käytännönläheinen esimerkki: Lapsi kiukuttelee eteisessä, ei suostu yhteistyöhön eikä kuuntele, mitä sanot. Sinä turhaudut, kun et ymmärrä, mikä lasta harmittaa – hermostut ja korotat ääntäsi. Lapsen kiukku yltyy, sillä hän ei ymmärrä, miksi muutuit kärttyisäksi etkä vastaa hänen tarpeeseensa. Kaikki ovat kiukkuisia, ja innostuminen oven takana odottavasta retkestä on vaikeaa. Kaikki on pilalla.

 

Asiakasymmärrys lisää empatiaa ja auttaa palveluiden kehittämisessä.

 

Tunnistatko sinä asiakkaanne tarpeet? Palvellakseen asiakasta on ensin tiedettävä, kuka hän on ja mitä hän tarvitsee. Osuakseen ja upotakseen asiakasviestinnän on oltava kohderyhmittäin räätälöityä, ja silti yhdenmukaista ja äänensävyltään harmonista. Asiakaskokemus alkaa muotoutua heti siitä hetkestä, kun asiakas tutustuu yritykseesi ensimmäistä kertaa – esimerkiksi verkossa.

Entäpä, tiedätkö henkilöstösi toiveet? Jotta talon sisällä olevan väen pitäminen tyytyväisenä olisi mahdollista, on ensin ymmärrettävä, mikä heidän tyytyväisyyttään luo. Innostus ja tunne merkityksellisen työn tekemisestä ovat työhyvinvoinnin ytimessä. Merkityksen sanoittaminen ja innostaminen ovat viestintää.

 

Ymmärrys vähentää muutosvastarintaa ja lisää työn merkityksellisyyttä.

 

Jokainen yritys haluaa uskollisia asiakkaita ja työnantaja sitoutuneita työntekijöitä. Jotta näissä onnistuu, on ensin oltava ymmärrys.

Palataanpa takaisin eteiseen. Siellä oli jäänyt sukka ruttuun kengän sisällä. Kas, tuntuuhan se kurjalta. Yhtäkkiä lapsen kiukkuun vastaakin empatia: suoristetaan se, muruseni. On vain niin, että vaikeahan sinne kenkään on nähdä, jos ei lapsonen osaa vielä itse nimetä toiveitaan ja tarpeitaan. Sukka suoraksi ja ymmärrystä kylkiäiseksi. Jes, mikä retki meitä odottaakaan!

 

Metsän näkeminen puilta voi olla vaikeaa, kun seisoo itse puiden keskellä. Kutsu meidät kylään, ja kasvatetaan ymmärrystä yhdessä.

 

Kuva: Shutterstock

Arkistot

Uutiskirje

Kerromme kavereille, miten viestintä tekee elämästä parempaa.