Työpäiväkokemus – mitä se tarkoittaa? Kun heräät aamulla ja ajattelet tulevaa työpäivää, millaisia ajatuksia se sinussa herättää? Miltä ajatus töihin lähtemisestä tuntuu? Entä, miltä sinusta yleensä tuntuu työpäivän aikana tai kotimatkalla? Oletko innostunut ja tarmokas vai lannistunut ja väsynyt? Se tunne, jota työsi sinussa herättää, määrittelee sen, millaisella asenteella työssäsi toimit.
Työpäiväkokemus koostuu muun muassa:
– työtehtävistä
– johtamisesta
– työyhteisöstä
– työyhteisöviestinnästä
– yrityskulttuurista
– työntekijän psykologisesta pääomasta
Työpäiväkokemuksen muotoilun tavoitteena on yrityksen tuloksellisuuden kasvattaminen henkilöstön työhyvinvointia tukemalla.
Arvatakin saattaa, että esimerkiksi asiakaspalvelija, joka on innostunut työstään, myös välittää positiivista fiilistä asiakkaalle. Tämä heijastuu suoraan asiakaskokemukseen. Hyvän asiakaskokemuksen taustalla on hyvä työpäiväkokemus. Työstään innostunut, tehtävässään viihtyvä ja työyhteisöstä voimaantuva työntekijä kokee työn imua, joka puolestaan parantaa suoritusta ja lisää tuloksellisuutta. Mikä parasta, työn imu tarttuu yksilöstä työyhteisöön ja työyhteisöstä edelleen yksilöihin.
Syntyy positiivisuuden kierre, jossa hyvä fiilis toimii innostusta ruokkivana työn voimavarana. Innostus ja tunne merkityksellisen työn tekemisestä ovat työpäiväkokemuksen ytimessä. Merkityksen sanoittaminen ja innostaminen ovat viestintää. Viestejä muotoilemalla voit kehittää työpäiväkokemusta ja samalla tukea työyhteisösi työhyvinvointia. Hyvinvoiva henkilöstö on avain tuloksen tekoon.
Työpäiväkokemuksen muotoilu lähtee sisäisen viestinnän kehittämisestä.
Eikö olisikin mukavaa, jos työpäiväkokemus olisi mahdollisimman pitkälle positiivinen, työhyvinvointia ja sitä kautta tuloksellista toimintaa tukeva? Niin mekin Kumppaniassa ajattelemme.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä, niin kerromme lisää työpäiväkokemuksen muotoilusta.
Kuva: Shutterstock