Brändi, Viestinnän strategia ja suunnittelu

Kunta on ihmisten – kuntaviestintää ihmisille

Kuntaviestintää tarvitaan ehkä enemmän kuin koskaan. Elämme moninaisia aikoja. Vuosikausia kaupungit ovat olleet kaikkien mielestä pop ja maaseutu on kuihtunut kuihtumistaan. Pienet ja keskisuuret kunnat ovat taistelleet olemassaolostaan ja kaivaneet merkityksellisyyttään kuumeisesti samalla, kun kasvukeskusten vetovoima kasvaa. Tuli korona, tuli sota, tulivat energiakriisi ja suhdannemuutokset. Väljyys, rauha, turvallisuushakuisuus ja oma tila nousivat arvoon arvaamattomaan.

Jokaisessa suomalaisessa kunnassa on asioita, jotka ovat merkityksellisiä kuntalaisille – ihmisille. Asioita, joista syntyvät hyvän elämän eväät. Asioita, joista versoaa onnellisuus. Suomalaiset ovat jäyhiä ja samalla maailman onnellisin kansa. Mistä onni kumpuaa?

Ihmisillä on monenlaisia tarpeita, kaikilla vähän erilaisia. Toiselle riittää, kun perustarpeet tulevat tyydytetyksi, ja toinen kaipaa niin sanottua sielun ruokaa tunteakseen itsensä onnelliseksi. Kaikille meille yhteistä lienee arvostus turvallista ympäristöä, omaa kotia, perhettä ja läheisiä kohtaan. Suurin osa ihmisistä arvostaa vakaata taloutta, vaikka merkityksen painoarvo olisi erilainen.

Kuntaviestintää kuvaamaan onnen aineksia

Ihminen on pääsääntöisesti sosiaalinen, jokainen omalla tavallaan. Kaipaamme yhteisöllisyyttä – tunnetta, että olemme osana jotakin. Omassa yhteisössä toivomme saavamme osaksemme arvostusta, jonka myötä voimme arvostaa myös muita. Yhteisössä tapahtuu suurin kasvu ja kehitys. Yhteisössä opimme toinen toisistamme ja toisiltamme: yhdessä teemme parhaat asiat ja luomme pitkäkestoisimmat muistot.

Kunnat tuottavat kohtuullisen mallikkaasti lakisääteiset peruspalvelunsa ja -tehtävänsä (joita on muuten todella paljon riippumatta kunnan koosta). Entä miten kunta tuottaa kuntalaiselleen arvoa? Arvoa, josta halutaan kertoa ääneen. Arvoa, joka tuo onnellisuuden tunteen – sen tunteen, josta on kiitollinen arjessa. Arvoa, joka näkyy kehuina ja suositteluina sosiaalisen median kanavissa. Nyt jos koskaan kuntien pitää määritellä arvonsa eri kohderyhmille, keskittää katse erottautumistekijöihin ja olla rohkeasti esillä.

Kukaan ei tiedä menestystekijöistä, jos niistä ei kerrota ääneen. Aito, kokemuksella todennettu saa suosittelijat komppaamaan kerrottua tarinaa. Toisto tulee kuin itsestään, ja kaverin kertoma vakuuttaa. Tykkäisin osallistua, kertoa omat toiveeni ja tarpeeni kunnalle. Kunta hoi: kysy, kuuntele, kehitä ja panosta viestintään. Parhaat tarinat elävät meissä, ihmisissä. Kunta on olemassa vain ja ainoastaan ihmistä varten. Jokaisella on tarinansa. Niitä on syytä kertoa. Viestintä tekee elämästä parempaa, kunnissakin.

Arkistot

Uutiskirje

Kerromme kavereille, miten viestintä tekee elämästä parempaa.