Asiakastarinat, Brändi, Kumppanuus, Viestinnän strategia ja suunnittelu

Viestintä innostavana osana liiketoimintaa ja strategian toteuttamista – Solutos Oy

Solutos Oy on mielenterveys-, sosiaali- ja perhepalveluiden intohimoinen kehittäjä, jonka asiakkaisiin kuuluu sote-alan palvelutuottajia julkiselta sektorilta. Solutos tarjoaa sekä psykiatrian lääkäripalveluja että psykososiaalisten palveluiden tuotannonohjauksen ohjelmistoratkaisuja tukemaan palvelutuotannon jatkuvaa kehittämistä.

Solutoksen liiketoimintajohtaja Sanna-Tuulia Lehtomäen toiveena oli löytää viestintäkumppani, joka voi huolehtia kerralla yrityksen koko viestintäpaketista – somen manageroinnista viestintästrategiaan ja ydinviestin täsmentämisestä myynnin työkaluihin. Kumppanialaisten asiantuntemus ja kokemus lisäresursseina sekä lisäarvon tuottajina vakuuttivat.

– Kumppania tuo tekemiseemme viestinnän ja markkinoinnin syväosaamisen työkaluineen. Heillä on meille niin kanssakulkijan kuin suunnannäyttäjänkin rooli. Me kehitymme ja opimme samalla, kun saamme valmentavaa tukea omaan tekemiseemme, Sanna-Tuulia kiittää.

”Kumppanian avulla pystymme hyödyntämään paremmin ne paikat, joissa yrityksen brändiä voidaan tuoda esiin ja siten lisätä tunnettuutta.”

Kumppanuus tarkoittaa kokonaisvaltaista palvelua, joka mahdollistaa yhteiset tavoitteet ja laajat kehitysmahdollisuudet. Solutoksella kehityksen kohteina ovat muun muassa brändi, myynnin työkalut ja valmennusmateriaalit sekä psykiatreille suunnatun työnantajamielikuvan näkyvämmäksi tekeminen.

– Kumppanian avulla pystymme hyödyntämään paremmin ne paikat, joissa yrityksen brändiä voidaan tuoda esiin ja siten lisätä tunnettuutta. Me keskitymme palvelemaan kohdeasiakasta, emmekä välttämättä aina huomaa hyödyntää uutisoinnin paikkoja. Saamme vinkkejä, jotta osaamme tehdä järkeviä viestintävalintoja.

Lisäarvoa yhteistyöverkostoista

Viestinnän strateginen suunnittelu ja toteutus tuo Solutokselle lisähyötyjä muun muassa PIRKKO®-ohjelmistopalveluiden markkinointiin. Kumppanian tuella on lisääntynyt ymmärrys viestinnästä innostavana osana liiketoimintaa ja roolista yhtenä strategian toteuttamisen välineistä.

– Kumppania osaa tunnistaa pienen yrityksen tarpeita ja viestinnän kehittämiskohteita tuoden toimintaamme monialaista viestintää, sanoo Solutoksen toimitusjohtaja Kari Lappalainen.

Yhteistyön kautta haetaan laatua ja järjestelmällisyyttä tekemiseen. Nopeasti kasvava Solutos näkee yhteistyöverkostojen merkityksellisyyden.

–  Mielellämme ostamme palvelua yritykseltä, joka haluaa keskittyä omaan ydinosaamiseensa, koska mekin teemme niin. Lopputuloksena saamme hyvän kombinaation, joka vie meitä eteenpäin, Sanna-Tuulia selventää.

Osallistaminen tuo viestinnän työyhteisön arkeen

Kumppanian toteuttaman uutiskirjetuotannon ammattimaistaminen on tuonut rytmin ja rakenteen Solutoksen ulkoiseen viestintään. Työntekijöiden innostaminen mukaan ideointiin osallistaa ja vahvistaa koko työyhteisöä. Brändin rakentaminen tehdään huolella, ja sitä vahvistetaan monin visuaalisin keinoin ja elementein.

– On ollut hienoa nähdä, kuinka Kumppania on ammattimaisissa käsissä taivuttanut Solutoksen logoa, ilmettä ja värejä niin moneen eri tarkoitukseen. Saamme aina viimeistellyn, huolitellun ja laadukkaan lopputuloksen, jota kelpaa esitellä, Sanna-Tuulia kehuu.

Viestintäkumppanin valinnassa merkityksellistä oli myös Kumppanian ymmärrys ja mielenkiinto sosiaali- ja terveydenhuoltoalaan.

– Tunnelma välittyi heti. Innostuneisuus ja halu auttaa meitä tässä vaativassa työssä näkyy, ja kaikki onnistumisen elementit ovat valmiina.

”Innostuneisuus ja halu auttaa meitä tässä vaativassa työssä näkyy, ja kaikki onnistumisen elementit ovat valmiina.”

Kumppanian Leena Roskala aloitti yhteistyön vetämällä Tiekartta-työpajan, josta lähdettiin kasvattamaan ymmärrystä toiminnasta puolin ja toisin. Kumppanuus etenee asiakasvastaavana toimivan Nina Toivolan johdolla, ja projektipäällikkönä langoista vetelee Kaisu Aarno-Kaisti. Tiimissä ovat lisäksi mukana tehopakkaus Tytti Wallenius, joka hoitaa muun muassa somemanagerointia sekä uutiskirjetuotantoa, sekä visuaalisessa viestinnässä AD Laura Telin, joka pitää huolen, että brändi näkyy ja vahvistuu.

Solutos pyrkii kaikessa tekemisessään hyvien yhteistyösuhteiden luomiseen ja positiiviseen lähestymiseen sekä asiakaskokemukseen. Samaa he odottavat myös omilta yhteistyökumppaneiltaan.

– Olemme löytäneet hyvän tekemisen vireen ja saaneet tekemiseen myönteisen sekä aurinkoisen draivin. Kumppanialaisilla on järjestään aina hymy kasvoilla, mikä on todella tärkeää, Sanna-Tuulia iloitsee.

Kumppanuus on jatkuvaa yhteistyötä – yhteistä arjen sujuvoittamista ja tulevaisuuden rakentamista. Meistä teillekin viestintäkumppani?

Arkistot

Uutiskirje

Kerromme kavereille, miten viestintä tekee elämästä parempaa.