Asiantuntija, Palvelut

Kriisi, normaali vai tulevaisuus?

Melkein 100-vuotias Henry Kissinger kirjoitti huhtikuun alussa artikkelin maailmanjärjestyksen muutoksesta koronaviruksen jälkeen. Hän nosti johtajien haasteeksi kriisin hallinnan ja tulevaisuuden rakentamisen samanaikaisuuden. Kirjoitin sanat itselleni ylös ja jäin pohtimaan haastetta omalla kohdallani.

Vastaus tuli, kun Human Leaguen Saara ja Millie herättelivät pohtimaan, kuinka suuri osuus fokuksestani kohdentuu kriisiin, paljonko normaaliin ja kuinka paljon tulevaan. Mikä tilanne oli poikkeustilan alussa? Mitä se on tänään? Mikä olisi toivotunlainen ideaalipainotus? Kipinä näkökulmaan oli kehkeytynyt JP Jakosen esiin nostamissa rakenteissa. Miten riemastuttavana esimerkkinä tämän koin vuorovaikutuksen ja ajatusten jakamisen tärkeydestä. Puuttuva palaseni siis piileskeli normaalissa.

Eri organisaatioissa ja eri henkilöillä fokus kriisin, normaalin ja tulevaisuuden välissä on aina omanlaisensa. Viestinnän käytännön toimenpiteiden kautta on konkreettisesti mahdollista pitää lankoja käsissä: hallitse kriisiä, ylläpidä normaalia ja johda tulevaisuutta!

Viestintä kriisin hallinnassa

  • päivitä tilannekuvaa
  • ohjeista toivotunlaisesta käyttäytymisestä
  • luotaa tulevaan

Viestintä normaalin ylläpitämisessä

  • henkilöstöviestintä: palaverit (etänä), keskustelut, intrat ja infotaulut, henkilöstötiedotteet ja -lehdet
  • asiakassuhdeviestintä: uutiskirjeet, asiakaslehdet, sosiaalinen media
  • markkinointiviestintä: mainonta, sosiaalinen media, suoramarkkinointi

Viestintä tulevaisuuden johtamisessa

  • brändin kehittäminen
  • työyhteisön vuorovaikutuksen kehittäminen
  • digitaalisten kanavien kehittäminen
  • ihmiset kodeistaan tavoittavien viestintäkanavien rakentaminen

Tässä siis muutama käytännön vinkki, miten edetä oman painotuksensa mukaisesti tässä poikkeuksellisessa ajassa.

Jos haluat jutella aiheesta lisää, ota yhteyttä. Ajatukset jalostuvat jaettaessa.

Kuva: Dreamstime