Asiantuntija, Palvelut

Digitaalinen maraton

Päivität yrityksesi sosiaalisen median kanavaa ja tajuat, että ketään ei kiinnosta. Olet käyttänyt hurjasti aikaa ja resursseja sisällöntuotantoon. Siitä huolimatta postaus ei saa yhtään tykkäystä ja tavoittavuus on minimissä. Lannistut, julkaisujen määrä vähenee ja lopulta paine luoda merkityksellistä ja kiinnostavaa sisältöä on valtava.

Markkinointiviestintä siirtyy päivä päivältä enemmän sosiaaliseen mediaan. Sitä seuraa tarve luoda tajunnan räjäyttävää ja erottuvaa sisältöä. Yrittäjät ja organisaatioiden viestintä- ja markkinointivastaavat tuskailevat, kun pitäisi saada aikaan tulosta, mutta kilpailu on kovaa. Naapurilla tuntuu olevan aina paremmat ideat ja uudet ajatukset muuttuvat nopeasti vanhoiksi. Digitalisaation myötä uutta ja raikasta ajattelua tarvitaan koko ajan.

Ei painonpudottajakaan voi vetää elämäänsä ranttaliksi, kun tavoitepaino on saavutettu.

Pitäisikö siis olla huolissaan? Ei. Sen sijaan kannattaa panostaa toistoihin ja kokeilukulttuuriin. Sosiaalisessa mediassa onnistumista voi verrata laihdutuskuuriin. Nopeilla ja kalliilla ratkaisuilla saavutat hetkellisen onnistumisen, mutta vain pitkäjänteinen työ vie lopulta parhaimpaan lopputulokseen. Ja kun maali on saavutettu, työtä pitää edelleen jatkaa. Ei painonpudottajakaan voi vetää elämäänsä ranttaliksi, kun tavoitepaino on saavutettu.

Avainasemassa on siis toisto ja kokeileminen. Mitä yleisösi haluaa nähdä? Millaisesta sisällöstä juuri he pitävät? Kun kokeilet riittävän monta kertaa, saat lopulta vastauksia. Älä siis missään nimessä lannistu, jos et heti onnistu. Ei kukaan saavuta tuloksia ensiyrittämällä. Kaiken ei myöskään tarvitse olla kiillotettua ja täydellistä, rosoisuuskin saattaa purra yleisöösi.

Kissavideoita ja katseluaikaa

Sosiaalisen median trendejä sivusilmällä seuraamalla voit vedota suureen yleisöön. Somessa halutaan saavuttaa katseluaikaa. Sosiaalisen median suurkuluttajat ovat kiireisiä ja rullaavat feediä maratonvauhtia. Kun viestisi pysäyttää tämän jatkuvan virran – olet voittaja. Mieti siis, mitä itse lukijana jäät katselemaan. Kun kissavideot ovat listan kärjessä, ei tarvitse olla sisällöntuotannon mestari.

Miksi ylipäätään pitäisi olla sosiaalisen median kanavissa? Vastaus on yksinkertainen. Kilpailijasi ja asiakkaasi ovat mitä luultavammin siellä ja löytävät toisensa. Ole siis mukana juoksussa, mutta älä lähde laukalle. Ajan kanssa löydät oikean tahdin.

Haluatko sparraushetken tai koulutusta sosiaalisen median hyödyntämiseen? Ota yhteyttä niin lähdetään yhdessä digitaaliselle lenkille.