Ajantasaista ja luotettavaa terveysviestintää
Valtaosa suomalaisista on joskus päätynyt etsimään terveyttä koskevaa tietoa internetistä. Tiedonhaku osoittaa, että ihmiset ovat kiinnostuneita omasta hyvinvoinnistaan. Omaehtoisessa tiedonhaussa on myös huonot puolensa – etenkin, jos päätyy huomaamattaan vanhentuneen tai väärän tiedon lähteille. Internetiin tallennettu terveyttä koskeva tieto on helposti suuren …
Hyvä terveysviestintä innostaa toimimaan
Vaikuttavan terveysviestinnän lähtökohtina ovat luotettavuus, ymmärrettävyys ja positiivinen näkökulma. Uhkakuvien sijaan kannattaa valaa uskoa muutokseen samaistuttavilla kokemustarinoilla, jotka innostavat ihmisiä toimimaan terveytensä eteen. Terveysviestintä on oma taitolajinsa – pelkän luotettavan tiedon jakaminen ei riitä. On saatava aikaan vaikutuksia ja herätettävä kohderyhmän mielenkiinto …
Visuaalinen terveysviestintä houkuttelee sisältöjen äärelle
Terveysviestintä on parhaimmillaan mielenkiintoista ja innostavaa. Visuaalinen terveysviestintä kiteyttää oleellisen sisällön helposti ymmärrettävään ja houkuttelevaan muotoon. Hyvä terveysviestintä on selkokielistä, saavutettavaa ja helppolukuista. Lisäksi viestinnän pitää pohjautua faktoihin, kun aiheena on ihmisten terveys ja hyvinvointi. Graafinen suunnittelu on tärkeä osa terveysviestintää, ja …
Terveysviestintä on tärkeä osa kuntaviestintää
Vaikka sosiaali- ja terveysalan palvelut siirtyivät soteuudistuksessa kunnilta hyvinvointialueille, kunnilla on edelleen keskeinen rooli ihmisten hyvinvoinnin ja terveyden tukemisessa. Viestintä on avain kuntalaisten hyvinvoinnin lisäämiseen. Elinvoimaisen kunnan perusedellytyksenä ovat hyvinvoivat kuntalaiset. Vaikka kunnat eivät enää järjestä perinteisiä sotepalveluita, niiden vastuulla on edelleen …
Me, My Health and My Food – Yksilöön keskittyvässä projektissa tarvitaan viestintäyhteistyötä
Suomessa tehdään laadukasta tutkimusta erityisesti terveyden ja hyvinvoinnin osa-alueilla. Business Finlandin rahoittamassa Me, My Health & My Food (MeHeFo) Co-Innovation projektissa VTT, Turun yliopisto ja Vaasan yliopisto sekä kolme eri kokoista, oman alansa kärkiyritystä kehittävät yksilöllisiä ja räätälöityjä hyvinvointia edistäviä ruoka- ja …
Laadukas terveysviestintä edistää yhteistä hyvää
Taitava viestintä on hämähäkinverkon kaltainen kudelma. Keskellä on tutkittuun tietoon perustuva luotettava viesti. Säteiden tavoin joka suuntaan haarautuvat tukilangat kuvaavat viestinnän moninaisia kanavia, joiden kautta viesti välittyy. Hyvän viestinnän myötä verkko laajenee, ja kerää pinnalleen tietoviidakossa harhailevia tiedonhakijoita. Viestin merkitys vahvistuu ja …
Vastuullisuusteot edistävät terveyttä
Kumppaniassa on käynnissä vuoden 2021 hiilijalanjäljen laskenta ja samalla edistämme päästövähennystavoitteitamme. Haluamme olla rakentamassa terveempää tulevaisuutta, ja myös vastuullisuusteot ovat osa tätä. Tänään, huhtikuun 7. päivänä, vietetään maailman terveyspäivää ja vuoden 2022 teemana on ”meidän maailma, meidän terveys”. Tarkoituksena on kasvattaa tietoisuutta …