Asiantuntija

Maine syntyy meistä

Paikallinen kahvilayrittäjä kannusti sosiaalisessa mediassa kertomaan asioita, jotka meillä ovat hyvin. Toki päivitys sai kommentteja, mutta positiivisuuden ääneen kertominen tuntuu olevan meille edelleen vaikeaa. Perinpohjaisesti asiaa pohtimalla huomaamme, että hyviä ja suorastaan loistavia asioita on paljon. Terveydenhuolto, palvelut, mahdollisuus oppimiseen, puhdas luonto, runsaslukuisia ja erilaisia tapahtumia, monipuolista harrastustoimintaa, rauhaa, kulttuuria, kehittyviä yrityksiä, toimiva tietoliikenne ja erityisesti ihmiset sekä kokonaisuudessaan sopivan viriili maaseutu. Listaa voisi jatkaa vielä pitkälle.

Meillä suomalaisilla on oivallinen kyky löytää epäkohtia. Puhumme mieluummin niistä kuin asioista, jotka ovat hyvin. Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmaksi on hokema, jonka opimme jo lapsena. Mitäpä, jos päättäisimmekin kääntää sanonnan merkityksen toisin? Hyvä kello kilkattaa kuuluvammin kuin se toinen – sammutetaan se paha.

On hyvä, että epäkohtia nostetaan esiin, mutta lähestymistapa voisi olla ratkaisukeskeinen eikä tyytymättömyyttä ruokkiva. Jos ajoittain tekisimme oman tai elinympäristömme SWOT-analyysin, uskon, että vahvuuksia löytyisi enemmän kuin heikkouksia. Toivon, että suurin osa heikkouksistakin olisi kohtuullisin ponnistuksin muutettavissa vahvuuksiksi, jos vain haluamme. Asenteellakin on oma roolinsa.

Maine on yksilön, kaupungin, yrityksen tai minkä tahansa organisaation tärkein aineeton pääoma. Me luomme sen. Luomme sen teoilla, sanoilla ja lunastetuilla lupauksilla. Se, miten puhumme, on osa maineen rakentamista ja hallintaa.

Mainetta voi rakentaa ja hallita ja pahimmillaan hyvän maineen voi myös menettää.

Maine syntyy aidosta vuorovaikutuksesta, teoista ja kohtaamisista. Kun puhumme kaupungistamme tai työstämme, on hyvä muistaa, että jokainen kuuntelija voi olla jonkun yhdistyksen, yrityksen tai seuran jäsen tai jäsenen ystävä – mahdollinen seuraava asiakkaamme tai asukkaamme. Kuuntelija luo mielikuvan keskustelun aikana syntyneestä tunteesta. Sävyllä on suuri merkitys. Mainetta voi rakentaa ja hallita ja pahimmillaan hyvän maineen voi myös menettää.

Asenteella voimme muuttaa käsityksiä ja ilmapiiriä, jopa maailmaa. Olemme toki inhimillisiä olentoja, eikä elämä ole pelkkää naminamia. Joskus pitää päästellä höyryjäkin, mutta olemattomista rutiseminen pahentaa oloa ja joskus jopa tilannetta entisestään.

Maine on sellainen kuin mielikuva. Millaisen mielikuvan sinä haluat luoda itsestäsi, perheestäsi, tekemästäsi työstä tai asuinalueestasi? Innostava tavoite olisi profiloitua positiivisuuden lähteeksi – meillä tullaan hyvälle tuulelle.

Pian kolumni on julkaistu Kankaanpään Seudussa 12.8.2019. Asiat on hyvä nostaa pöydälle – se on jopa toivottavaa. Työpäiväkokemuksen parantaminen on parasta maineen hallintaa. Kehitämme yritysten sisäistä viestintää ja työhyvinvointia – kysy lisää.