Tee vain lupauksia, joista voit pitää kiinni
Uuden vuoden kynnyksellä monella on tapana katsoa taaksepäin kulunutta vuotta ja peilata tekemistä tulevaan vuoteen. Seuraava vuosi tuntuu joulukuussa olevan vielä kaukana, ja mahtipontisten lupausten antaminen on helppoa, turvallistakin. Sitten kun! Seuraavaa vuotta ja elämäntapamuutoksia ajatellessa lupauksiin saattaa lisäksi lipsahtaa ripaus utopiaa. …
Aineeton pääoma haluaa tulla mitatuksi ja vaalituksi
Yrityksen kassan tilanne on todennäköisesti hyvinkin tarkasti selvillä, mutta entäpä, kuinka on aineettoman pääoman laita. Miltä näyttää esimerkiksi yrityksenne sosiaalisen pääoman saldo? Yritysten aineettoman pääoman ja siitä huolehtimisen merkitys liiketoiminnan kannattavuuden kannalta kasvaa asiantuntijatyön ja markkinoiden palvelullistumisen kanssa samaa tahtia. Toisin sanoen, …
Työpäiväkokemus paranee merkitystä sanoittamalla
Työpäiväkokemus on yritysmaailman trendikäsite. Ilmiö käsitteen takana on kuitenkin vanha tuttu: työssä viihtyminen on hyvä juttu, työssä uupuminen ja leipääntyminen eivät. Yksinkertaistettuna vaikuttaa simppeliltä kuin mikä. Silti henkilöstön voinnin ja fiiliksen yhteys yrityksen tulokseen on vasta viime vuosina tunnistettu ja tunnustettu. Työpäiväkokemuksella …
Tuunattu arki, olen valmis
Pitkän ja rentouttavan kesäloman jälkeen töihin suunnataan usein uudella energialla. Jos ennen lomaa on uhannut kadottaa itsensä polveilevien sähköpostiketjujen ja sekavien to do -listojen viidakkoon, saattaa mieli olla myös uhmakas. Nyt en anna sen toistua! Nyt minun elämääni hallitsee vain minä. Tuunaus, …
Pelillistäminen sopii viestinnän työkaluksi
Löytyykö sinulta lentoyhtiön kanta-asiakaskortti? Seuraatko sydämien määrää aktiivirannekkeessasi? Saatko mobiilipankkisovelluksestasi etutarjouksia? Kertooko autosi, kuinka taloudellisesti ajat? Onko golfsimulaattori parantanut svingiäsi? Moni palvelu hyödyntää pelillisyyttä asiakkaidensa sitouttamiseksi ja opettamiseksi pelillisyyden kautta. Pelillistäminen voi parhaimmillaan lisätä toiminnan tehokkuutta ja luovuutta sekä toimijoiden hyvinvointia. Totta …
Dialogi voi pelastaa meidät
Kumppaniassa kokeiltiin pari viikkoa sitten tavoitetähtityöskentelyä. Kahden tunnin työpajassa keräsimme seinälle etukäteen lapuille kirjoittamiamme ideoita työyhteisön kehittämiseen, ryhmittelimme niitä eri teemoihin – ja keskustelimme pitkään ja hartaasti siitä, mikä on kenestäkin tärkeää ja miksi. Dialogin kautta valitsimme neljä tavoitetta, joita haluamme yhdessä …
Hyvä arkiviestintä mahdollistaa tasa-arvoisen dialogin
Kun kaikista asioista viestitään säännöllisesti ja läpinäkyvästi sisäisesti, ei mutuille ja huhuille jää liikaa tilaa. Liiallinen toisto tai yliaktiivinen tiedottaminen ei ole yhdenkään yrityksen sisäisen viestinnän helmasynti. Miksikö? Koska mikään määrä viestintää ei ole ikinä liikaa. Kerrotaanko teillä säännöllisesti meneillään olevista projekteista, …
Ymmärrys lisää asiakkaiden ja työntekijöiden tyytyväisyyttä
Tiedätkö sen tunteen, kun jotakin asiaa tai jonkin tarkoitusta ei ymmärrä? Turhauttaa, ärsyttää ja jopa ahdistaa. Jos ei ymmärrä, ei voi myöskään toimia, kuten ehkä odotetaan. Otetaanpa käytännönläheinen esimerkki: Lapsi kiukuttelee eteisessä, ei suostu yhteistyöhön eikä kuuntele, mitä sanot. Sinä turhaudut, kun …
Työpäiväkokemus on tärkeä osa työhyvinvointia
Työpäiväkokemus – mitä se tarkoittaa? Kun heräät aamulla ja ajattelet tulevaa työpäivää, millaisia ajatuksia se sinussa herättää? Miltä ajatus töihin lähtemisestä tuntuu? Entä, miltä sinusta yleensä tuntuu työpäivän aikana tai kotimatkalla? Oletko innostunut ja tarmokas vai lannistunut ja väsynyt? Se tunne, jota …