Viestinnän strategia ja suunnittelu

Työnantajamielikuva 2025 – aitous, analytiikka ja arvot ratkaisevat

Kilpailu osaajista ei ole hellittämässä, päinvastoin. Vuonna 2025 työnantajamielikuvan rakentaminen on entistä monimuotoisempaa ja strategisempaa. Pelkästään hyvä työpaikka ei riitä, ellei sitä osaa myös sanoittaa. Tehdä näkyväksi miksi se on hyvä. Työnhakija on valistunut, vaativa ja arvoilla ajatteleva. Juuri siksi työnantajamielikuvaviestintä on nyt tärkeämmässä roolissa kuin koskaan aikaisemmin. 

Työnantajabrändi rakentuu arjesta  

Työnantajamielikuvan ytimessä on edelleen yksi ajaton elementti: aitous. Kumppanian blogissa Kilpailu osaajista käydään myös mielikuvilla korostettiin, että vetovoima syntyy positiivisesta ilmapiiristä, työntekijäkokemuksista ja siitä, miten nämä asiat näkyvät ulospäin. 

Esimerkkinä Mesimarjasi Oy:n viestintäkumppanuudessa arvot tehdään näkyviksi sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä. Tulokset puhuvat puolestaan: työntekijöiden suositteluhalukkuus oli tuoreimmassa kyselyssä huikea 9,2/10. Arvoista ei pelkästään puhuta, niitä eletään arjessa. 

Data ja analytiikka tekevät näkymättömästä näkyvää

Työnantajamielikuva rakennetaan yhä enemmän tiedolla. Strateginen työvoimasuunnittelu ja analytiikka mahdollistavat ennakoivan rekrytoinnin: osaajatarpeet tunnistetaan ajoissa, ja viestintää voidaan kohdentaa juuri oikeille ryhmille. Analytiikka auttaa myös arvioimaan viestinnän vaikuttavuutta ja jatkuvaa kehittämistä. 

Kumppanian tarjoama Bubblo+-palvelu tuo esiin työntekijöiden työpäiväkokemuksen ja työhyvinvoinnin, jotka ovat avaintekijöitä niin sisäisessä kehittämisessä kuin ulkoisessa viestinnässä.  

Palkka-avoimuus ja läpinäkyvyys: ei vain trendejä, vaan odotuksia

Hakijat odottavat yhä enemmän läpinäkyvyyttä: miten palkkaus muodostuu, mitä työtehtävä oikeasti pitää sisällään ja miten prosessi etenee. Talentadore nostaa palkka-avoimuuden, realistiset roolikuvaukset ja kokemuksellisen rekrytoinnin tämän vuoden keskeisimmiksi trendeiksi. 

Näillä toimilla parannetaan paitsi hakijakokemusta, myös vähennetään epärealistisia odotuksia ja sitä kautta vähennetään työntekijöiden vaihtuvuutta. 

Viestintäkumppani työnantajamielikuvan rakentajana

Viestintä on yksi tehokkaimmista keinoista kehittää työnantajamielikuvaa pitkäjänteisesti. Kumppani tuo tuoretta näkökulmaa, ulkoista ajattelua ja uusia keinoja viestintään, joka muuten jää helposti arjen jalkoihin. 

Viestintäkumppani tekee strategiasta totta, olipa kyse sitten arvolähtöisestä viestinnästä, rekrykampanjoista, verkkosivujen kehittämisestä tai työntekijälähettilyyden vahvistamisesta.  

Tulevaisuuden vetovoimaisimmat työnantajat 

  • Tunnistavat ja elävät arvojaan, eivät vain mainosta niitä. 
  • Hyödyntävät dataa sekä teknologiaa viisaasti ja säilyttävät inhimillisyyden.
  • Rakentavat tarinaa sisältä ulospäin, työntekijöiden kokemuksiin pohjautuen. 
  • Viestivät läpinäkyvästi ja reilusti, myös vaikeissa paikoissa. 

Me kumppanialaiset tiedämme, että parhaat mielikuvat syntyvät todeksi eletystä arjesta. Kun arki on kunnossa, saadaan viestinnästäkin vaikuttavaa. 

Arkistot

Uutiskirje

Kerromme kavereille, miten viestintä tekee elämästä parempaa.