
Muutosta on ollut aina – se on jatkuvaa. Nyt maailma keikahtelee isoissa muutoksissa, joita tulee kiihtyvässä tahdissa. Vallanvaihdot, katastrofit, sodat, talouden keikahtelut, rakenneuudistukset, tekoäly, luonnonilmiöt – lista tuntuu olevan loputon. Organisaatiot eivät voi elää omassa kuplassaan irrallisena maailman myllerryksestä. Organisaatiot muodostuvat ihmisistä, joita muutos koskee. Ihmisistä, jotka ovat muutoksen tekijöitä.
Ymmärrettävä ja selkeä viestintä on olennainen osa muutosjohtamista. Jotta eri osapuolet voivat sitoutua muutokseen, tarvitsevat he tietoa ja ymmärrystä oman tekemisensä kannalta. Minulla on tapana sanoa, että tieto ei luo tuskaa vaan oivalluksia. Oivallukset synnyttävät keskusteluja, ja keskustelut herättävät ajatuksia. Ajatukset kehittyvät ymmärrykseksi, ja yhteisen ymmärryksen myötä ryhdytään lopulta tavoitteiden mukaisiin tekoihin – kohti haluttua muutosta. Yksinkertaista!
Jotta eri osapuolet voivat sitoutua muutokseen, tarvitsevat he tietoa ja ymmärrystä oman tekemisensä kannalta.
Muutoksen tukijalkana suunnitelmallinen viestintä
Kun muutos on jatkuvaa, tarvitaan jatkuvaa ja ymmärrettävää viestintää. Viestintää, joka kohdennetaan oikeilla sisällöillä halutulle kohderyhmälle. Viestintä on johtamisen tärkein työkalu, strategiasta arkipäivän tekoihin saakka. Tässä ajan hengessä viestinnän merkitys korostuu. Suunnitelmallinen viestintä on jokaisen muutoksen tukijalka.
Muutostilanteissa, jos jossain, viestinnän onnistumisen merkitys korostuu.
Muutoskyvykkyys vaatii ihmiseltä mielen joustavuutta ja kykyä sietää epävarmuutta. Näitä ruokitaan vuorovaikutuksella ja sisäisellä viestinnällä. Muutos on helpompi hyväksyä, kun pelkotiloja ja huhuja ei päästetä syntymään. Tarvitaan jatkuvaa vuorovaikutusta ihmisten välillä ja ennen kaikkea avoimuutta – luottamusta toinen toisiimme, että uskallamme puhua myös peloista tai uhkakuvista.
Muutos lähtee ihmisestä
Olemme kaikki kovin erilaisia ja suhtaudumme muutoksiinkin eri tavoin. Yksi nopeammin, toinen hitaammin, ja kolmas vastustaa viimeiseen saakka. Siksi muutosta tavoittelevan toiminnan ja viestinnän pitää olla pitkäjänteistä, ymmärrettävää, oikea-aikaista ja innostavaa. Muutosten tuoman keskeneräisyyden keskellä viestinnällä luodaan ja ylläpidetään sallivaa ja kannustavaa ilmapiiriä.
Huolellinen ja ihmislähtöinen viestintä on se tekijä, jolla ratkaisevat muutokset lopulta saadaan aikaan.
Muutos lähtee aina ihmisestä. On ymmärrettävä, että pohjimmiltaan viestintä on yksilöiden välistä vuorovaikutusta. Se on aina kahdensuuntaista ja vaatii onnistuakseen myös molemminpuolista luottamusta. Tietoa ei voi vain pudottaa ihmisten päähän ja odottaa heidän sopeutuvan. Huolellinen ja ihmislähtöinen viestintä on muutoksissa se tekijä, jolla ratkaisevat muutokset lopulta saadaan aikaan.
Tiedolla saadaan siis aikaan tekoja, ja teoilla on tunnetusti vaikutuksensa. Parhaimmillaan viestinnällä ja siten myös muutosviestinnällä saadaan aikaan merkittäviä, jopa maailmaa mullistavia vaikutuksia. Viestinnällä tehdään #ElämästäParempaa.
Teksti on muokattu alun perin Tampereen Kauppakamarin lehdessä 15.11.2023 julkaistun kolumnin pohjalta.