Asiakastarinat, Brändi, Kumppanuus, Sisällöntuotanto ja julkaisut, Viestinnän strategia ja suunnittelu

Kokemuksia kokonaisvastuullisesta viestintäkumppanuudesta yli vuosikymmenen – Samlink

Yhteinen tekeminen voi olla sekä mukavaa että tuloksekasta, sellaista kuin Samlinkin ja Kumppanian yhteistyö. Pankki- ja finanssialan asiakkaiden liiketoiminnan muutoksessa mukana oleva Samlink luo kustannustehokkuutta ja kasvua tietotekniikan avulla. Samlinkin 350 asiantuntijaa toimivat laajasti digitalisaation edistäjänä ratkaisuosaamista ja palvelumuotoilua hyödyntäen.  

Yhteistyö alkoi syksyllä 2011 vuosikertomuksen merkeissä. Seuraavana keväänä siirryttiin kumppanuuteen, joka jatkuu edelleen.  

Kumppania on meille nimensä mukaisesti luottokumppani, taistelupari yrityksemme viestinnän kehittämisessä kaikilla tasoilla. 

– Kumppania on meille nimensä mukaisesti luottokumppani, taistelupari yrityksemme viestinnän kehittämisessä kaikilla tasoilla. Arvostan, että Kumppania tietää, mitä tavoittelemme ja miten juuri meidän liiketoimintamme hyötyy viestinnästä. Yhteistyö toimii molemmin puolin, Samlinkin myynti- ja markkinointijohtaja Markku Siikala kertoo.  

Viestintä osaksi strategista ajattelua 

Yhteistyössä ovat syntyneet muun muassa strategian jalkautus, muutosviestintää, verkkovuosikertomukset, digitaalinen asiakaslehti ja sidosryhmäjulkaisut. Tehtävälista elää edelleen.  

– Kumppanian kanssa viestintä on Samlinkissa saatu osaksi strategista ajattelua, brändiä ja mielikuvaa. Esimerkiksi digitaalinen henkilöstölehti on laajin meillä koskaan toteutettu sisäisen viestinnän kanava. Lehti on mahtava konsepti ja todella suosittu. Oli konsepti mikä tahansa, Kumppania luotsaa toimitus- ja editointiprosessia aina kokonaisvastuullisesti, kehuu Markku. 

Yhteisen matkan aikana kerättyjä kokemuksia on mahdollista hyödyntää monella tavalla. Aito asiakastarpeen ymmärtäminen mahdollistaa yhteistyön viemisen kokonaan uudelle tasolle. Vuosien varrella Kumppania on kasvanut Samlinkin operatiivisesta kumppanista strategiseksi kumppaniksi.  

– Kumppania on meille hyvä sparrauskumppani, kun mietimme viestintää kokonaisvaltaisesti – strategiselta tasolta käytännön toteutukseen asti. Kumppania myös ottaa pallot kiinni, jos ne meiltä meinaavat tippua ja innovoi uusia palloja jonglöörattaviksi. Erilaisia kampanjoita voi helposti tilata mistä tahansa, mutta kokonaisymmärrys meidän toiminnastamme on merkittävä avaintekijä, Markku sanoo. 

Arjessa apuna ja tavoitteissa sparraajana 

– Saamme Kumppaniasta jatkuvasti uusia hyviä ideoita ja neuvoja, miten viestintää kannattaa toteuttaa. Hautaamme tarvittaessa vanhoja käytänteitä ja rakennamme uusia konsepteja. Sisältö on myös aina meidän näköistämme, vaikka emme itse kaikkea tuotakaan. Kumppania on tehnyt viestinnästämme helppoa, iloitsee palvelumuotoilija Laura Kekälinen.

Työtä on tehty myös sosiaalisen median kanavissa, joista esimerkkinä Samlink on ajatusjohtajuus- ja työnantajamielikuvapostauksilla saatu nostettua LinkedInissä suomalaisten yrityssivujen TOP 1000 -listalla erinomaisille pistesijoille. 

– LinkedIn-kanavan hyödyntäminen on hyvä esimerkki siitä, kuinka Kumppanian avulla pystymme pysymään ajan hermolla, Laura kertoo.  

Kumppaniassa on aikaa ajatella asioita viestintä edellä, mikä tukee asiakkaan arjen paikoin hektistäkin tekemistä. Punainen lanka pysyy hallussa, kun keskitytään tekemään oikeita asioita.  

Viestinnän tulee olla jatkumo, joka jäisi meiltä herkästi tekemättä ilman apua. 

– On hyvä muistaa, että viestiä pitää aina, ei pelkästään erityisestä tarpeesta. Viestinnän tulee olla jatkumo, joka jäisi meiltä herkästi tekemättä ilman apua. Yhteistyö takaa, ettei viestintämme ole enää pistemäistä, Markku kommentoi. 

Viestinnän yhteyshenkilöt Samlinkin riveissä ovat matkan varrella vaihtuneet, mutta Kumppaniassa Nina Toivola on toiminut asiakasvastaavana alusta asti. Kokemuksia ja osaamista riveihin tuovat lisäksi projektipäälliköt Heli Vainio, Karla Viitala ja Kaisu Aarno-Kaisti, visuaalisen viestinnän puolelta Tiina Liuska ja Laura Telin. Tarvittaessa hyödynnetään lisäksi Kumppanian heimolaisten ammattitaitoa.  

– Kumppanialaiset ovat kaikki ammattimaisia, mutta myös helposti lähestyttäviä ja suorastaan ihania ihmisiä, joiden kanssa on ollut mukava ja helppo tehdä töitä asiasta riippumatta. Voi myös aina luottaa siihen, että hommat hoituvat ja ovat aina viimeisen päälle, kiteyttää Laura. 

Kumppanuus on jatkuvaa yhteistyötä – yhteistä arjen sujuvoittamista ja tulevaisuuden rakentamista. Meistä teillekin viestintäkumppani?

Arkistot

Uutiskirje

Kerromme kavereille, miten viestintä tekee elämästä parempaa.